Тиждень 05.05.21 - 07.05.21
Урок № 11:
Тема: Біосфера. Географічна оболонка
1. Опрацювати § 54, 57.
2. Опрацюйте відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=nRPUt1wXjGg&feature=youtu.beЖива природа нашої планети — це унікальна лабораторія, в якій кожний її об’єкт має своє призначення. Є в цій лабораторії і свій годинник. Наприклад, соняшник, повертаючись «обличчям» до сонця, відстежує рух світила небосхилом. А багато квіткових рослин відкриваються і закриваються у чітко визначений час. Листок кожної рослини — це міні-біоенергостанція, яка у процесі фотосинтезу перетворює енергію Сонця на поживні речовини, виділяючи при цьому кисень. Наприклад, одне листяне дерево бук виробляє за годину 1,7 кг кисню. Денна «продукція» такого «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64-х осіб.
Ви вже знаєте про те, що живі організми беруть активно участь у вивітрюванні гірських порід, формуванні нових форм рельєфу, утворенні водойм, створенні гірських порід, зміні кліматичних характеристик місцевості, регулюванні мінерально-сольового складу води Світового океану.
Загальна маса живих організмів Землі становить не більш ніж 0,01 % маси літосфери, але їхня діяльність і роль у природі Землі надзвичайно важлива, оскільки вони здійснюють у ній не менші зміни, ніж діяльність річок, вітру, льодовиків та інших екзогенних факторів. Про діяльність і роль живих організмів, закономірності їх поширення на Землі та зв’язок «живої» оболонки з іншими оболонками Землі ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
3. Біосфера — оболонка Землі, в якій мешкають живі організми.
Уперше термін «біосфера» (сфера життя) запропонував Жан Батист Ламарк на початку ХІХ ст. Вчення про біосферу обґрунтував та розвинув перший президент Української академії наук Володимир Іванович Вернадський.
Сучасна наука виділяє чотири царства живих організмів: рослини, тварини, гриби та дробянки (бактерії).
Межі біосфери визначаються поширенням живих організмів. На сьогодні верхню межу біосфери визначають на висоті до 30 км, нижня — у літосфері, на глибині до 4–5 км від поверхні Землі. Таким чином біосфера включає нижню частину атмосфери, всю гідросферу та верхню частину літосфери.
Живі організми, включаючись у безперервний кругообіг речовин і енергії, перебувають у постійному зв’язку з неживою природою. Завдяки кругообігу відбувається постійний зв’язок біосфери з атмосферою, гідросферою і літосферою.
Живі організми, включаючись у безперервний кругообіг речовин і енергії, перебувають у постійному зв’язку з неживою природою. Завдяки кругообігу відбувається постійний зв’язок біосфери з атмосферою, гідросферою і літосферою.
Використовуючи малюнок, визначте у яких оболонках і на якій висоті, або глибині проходять межі біосфери (письмово).
Користуючись поданим нижче малюнком та текстом, поміркуйте як пов’язані організми з оболонками Землі. Наведіть конкретні приклади взаємозв’язків між (усно):
а) організмами і літосферою;
б) організмами і атмосферою;
в) організмами і гідросферою.
Живі організми поширені в біосфері нерівномірно. Найбільша їх концентрація на поверхні суші, поверхневих шарах Світового океану, на його дні у мілководних частинах. На суходолі від екватора до полюсів склад біосфери змінюється залежно від кліматичних умов. Рослинам необхідні тепло, світло, волога та поживні речовини. Найбагатший рослинний та тваринний світ у приекваторіальних та помірних широтах.
4. Закріпіть свої знання про поширення живих організмів на суходолі, виконавши завдання за посиланням: https://learningapps.org/2074201
5. Перегляньте відео за посиланням:Користуючись малюнком 265 підручника, визначте межі географічної оболонки і доповніть речення (письмово):Верхня межа географічної оболонки знаходиться в …, на висоті … км, а нижня – в … на глибині … км. Оболонку … включає повністю. Отже, товщина географічної оболонки складає приблизно … км.Користуючись переглянутим відео, запишіть у зошит властивості географічної оболонки:а) б) в)6. За текстом підручника та переглянутим відео, заповніть таблицю:Закономірності географічної оболонкиа) До поданих нижче малюнків доберіть закономірності географічної оболонки, які на них зображені.б) Прийом «Практичність теорії».Проаналізуйте, яку географічну закономірність описано у поданому нижче тексті:Чарльз Дарвін якось сказав, що завдяки кішкам в Англії ще не перевелися баранячі котлети.Виявляється, що миші знищують гнізда джмелів, які є єдиними запилювачами червоної конюшини. А червона конюшина – найцінніший корм для овець. А що ж кішки?Домашнє завдання:1. Опрацюйте матеріал уроку.2. Прийом «Географічний крос». Доповніть речення (письмово).- Найбільший природний комплекс Землі це –… .- Географічна оболонка охоплює нижню частину … , верхню частину … і всю … .- Географічна оболонка завтовшки … км .- Їй властива ціла низка закономірностей. Це – … , … , … .- Цілісність забезпечують кругообіги … та … .- Періодичність і повторюваність явищ у часі це – … .- Кожний природний комплекс створений із взаємопов’язаних природних компонентів: …, …, ….- Зміна одного з природних компонентів у природному комплексі спричиняє зміну … … … .- Природні комплекси бувають …- Закономірна зміна природних комплексів від екватора до полюсів це – … …, а від підніжжя до вершин це – … … .3. Прийом «Граючись, навчаюсь». Перевірте свої знання за посиланнями:
Бажаю вам успіхів!
Тиждень 26.04.21 - 30.04.21
Урок № 9:
Тема: Льодовики. Підземні води
1. Опрацюйте § 52-53 та перегляньте відео: https://www.youtube.com/watch?v=AL2y-6K6JHQ&list=PLFVSJgZgf7h-8dQQfOOzWSVuIajcqS3Yf&index=28
Тема: Льодовики. Підземні води
1. Опрацюйте § 52-53 та перегляньте відео: https://www.youtube.com/watch?v=AL2y-6K6JHQ&list=PLFVSJgZgf7h-8dQQfOOzWSVuIajcqS3Yf&index=28
У виділеному стовпчику ви прочитаєте назву науки, яку будете вивчати.
Знайдіть в інтернеті, що вивчає ця наука.
Дайте визначення поняття «льодовик» (запишіть у зошит).
Назвіть райони поширення льодовиків (усно). Як ви думаєте, чому льодовики поширені на цих територіях? Які причини виникнення льодовиків.3. Проблемне питання: «Найвища точка Африки – вулкан Кіліманджаро розташований поблизу екватора, а наша Говерла у помірних широтах, де змінюються пори року, зимою випадає сніг. Погляньте на фото і спробуйте пояснити різницю того, що на Кіліманджаро є льодовик, а на Говерлі – ні!»
Знайдіть визначення поняття «снігова лінія». Запишіть у зошит.
- Розгляньте таблицю розташування снігової лінії на земній кулі на різних широтах.
Спробуйте, використовуючи цю таблицю визначити наявність льодовиків на вершинах таких гір (поставте + - їх наявність, - відсутність). Поясніть причину (двома реченнями).
4. Перегляньте фото. Опрацюйте підручник. Побудуйте схему «Види льодовиків». Чим вони відрізняються?
Перегляньте фотоматеріали за посиланням. Спробуйте навести приклади різних видів льодовиків (усно).
- Перегляньте відео. Яку роботу виконує льодовик? За малюнком і текстом підручника дайте визначення поняття «морена».
5. Сформулюйте поняття «Багаторічна мерзлота».
Розгляньте карту ст. 206. Знайдіть райони її поширення.
6. Перегляньте відео: https://www.youtube.com/watch?v=GlLyN07AnY4&list=PLFVSJgZgf7h-8dQQfOOzWSVuIajcqS3Yf&index=24&t=0s
- Проблемне питання. Розгляньте малюнки. Де на вашу думку, беруть воду для того, щоб ми змогли обрати для себе смачну і корисну (усно)?
7. Перегляньте відео «Кругообіг води в природі»
Дайте відповідь на запитання:
- Як вода потрапляє під землю?
8. Для того, щоб дізнатись, як і де з’явилася ця вода, опрацюйте параграф 53 підручника та перегляньте відео презентацію за посиланням
- Дайте визначення поняття "підземні води", "водопроникні" та "водотривкі" породи. Випишіть у зошит.
- Розгляньте малюнок 253 у підручнику та напишіть, що позначено на малюнку нижче цифрами 6, 7, 8, 9, 10,11
9. Доповніть таблицю, перемалювавши її у зошит «Типи підземних вод»
- У чому відмінність між ґрунтовими та між пластовими водами 9усно)?
10. Перегляньте цікаве відео про Ісландію – країну термальних джерел і гейзерів
Дайте відповіді на запитання:
- Які води називають термальними?
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал уроку.
2. Проблемне питання (усно): «Усім відома катастрофа 1912 року, яка закінчилась загибеллю 1,5 тис. чоловік та найбільшого у світі пасажирського лайнера «Титанік». Чому трапилась дана трагедія? Що стало причиною?
Ознайомтесь із об’єктами причини катастрофи за відео посиланням:
3.* Ось такі будинки на палях зводять у районах багаторічної мерзлоти. Як ви думаєте, чому саме така конструкція?
4. Знайдіть в додаткових джерелах інформації:
- де в Україні є райони термальних вод?
5. Перепишіть у зошит гірські породи та підкресліть червоним кольором – водопроникні, а синім – водотривкі.
Глина, пісок, мармур, крейда, вапняк, галька, граніт, крейда, пемза.
Бажаю вам успіхів!
Тиждень 19.04.21 - 23.04.21
Урок № 8:
Тема: Болота. Штучні водойми
1. Опрацювати § 50 - 51.
Тема: Болота. Штучні водойми
1. Опрацювати § 50 - 51.
2. Для початку повторимо «Озера та їх типи». Перевірте, на скільки ви зрозуміли дану тему.
Пропоную завдання за посиланням.
Перегляньте відео:
Дайте визначення поняття «Болото» (запишіть у зошит)
Заповніть таблицю
Пригадайте, як на карті позначаються болота?
Знайдіть на фізичній карті півкуль території, де є болота.
Яке значення мають болота? Для чого їх охороняти? (дайте відповідь кількома реченнями)
3. Штучні водойми.
Випишіть у зошити і запам’ятайте визначення понять «водосховище», «ставок», «канали».
*Знайдіть на картах за допомогою мережі інтернет:
Водосховища: Вольта (Африка).
На Дніпрі – каскад водосховищ: Київське, Канівське, Дніпровське, Каховське, Кременчуцьке.
Канали судноплавні – Панамський, Суецький, Північнокримський (Україна)
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал уроку.
2. Розкрийте значення водосховищ, каналів, ставків. Запишіть у вигляді таблиці3. На закріплення пограйте в гру «Перший мільйон»
Це цікаво:
Перегляньте цікаві відео про болота (за бажанням, але це цікаво)
https://www.youtube.com/watch?v=vwUrcWGRooQ Загублений світ
https://www.youtube.com/watch?v=d2I-kjdUF6Q&feature=share&fbclid=IwAR3p9kifHFQsDX2X_P8Q4JICZKmJrVu2RUVFBSIg_zPA-Hz3qfXvvfa0RJY найбільше болото
https://www.youtube.com/watch?v=MVXAdTZykIw&list=RDCMUCTrxl4u_Im4JdWumcnKz7HA&start_radio=1&t=21 болото Пантанал
https://www.youtube.com/watch?v=sPY0_Ng8ngc Васюганські болота
Урок № 7:
Тема: Озера
1. Опрацювати § 49.
Тема: Озера
1. Опрацювати § 49.
Любі шестикласники! Тільки для вас!
Дивовижні води суходолу! Є такі гідрологічні об’єкти, які просто вражають!
Гадаю, що від таких фактів Ви будете у захваті!!!2. Випишіть у зошит визначення поняття «озеро».
3. Ознайомтеся зі схемою:
Спробуйте за схемою розрізнити типи озер. Випишіть у зошити приклади озер даних типів, які зустрічаються у підручнику.
Знайдіть на карті за посиланням різні типи озер:
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал уроку.
2. Перегляньте відео за посиланням. Випишіть у зошит назви озер, що зустрічаються у відео і спробуйте за допомогою тексту підручника визначити тип походження їх озерних улоговин.3. Перекресліть таблицю у зошит. Допишіть її, використовуючи попередньо переглянуті відео та текст підручника.
4. Спробуйте за контурами озера визначити його та вказати назву (письмово):
Бажаю вам успіхів!
Тиждень 12.04.21 - 16.04.21
Урок № 6:
Тема: Води суходолу. Річки
1. Опрацювати § 47 - 48.
2. Перегляньте відеофрагмент:
та відео урок за цією темою:
https://www.youtube.com/watch?v=yBO5StnV-Lo&feature=youtu.be
3. Намалюйте у зошиті схему.
https://www.youtube.com/watch?v=yBO5StnV-Lo&feature=youtu.be
3. Намалюйте у зошиті схему.
Запишіть визначення понять: «річка», «витік», «гирло», «притоки», «річкова система», «річковий басейн», «вододіл».
Прочитайте розділ параграфа «Чим живляться річки». Виконайте схему.
Опрацюйте розділ параграфа «Що таке водний режим річки». Заповніть таблицю.
4. Перегляньте відео-урок за наступним розділом:
Доповніть схему у зошиті:
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал уроку.
2. Заповніть таблицю.
3. Зіграйте у гру "Річки світу":
Бажаю вам успіхів!
Тиждень 05.04.21 - 09.04.21
Урок № 4:
Тема: Багатства Світового океану
Тема: Багатства Світового океану
1. Опрацювати § 45 - 46.
2. Дайте відповіді до таблиці «так» чи «ні» (усно):
Перегляньте відеофрагменти:
Океан...
2. Дайте відповіді до таблиці «так» чи «ні» (усно):
3. Океан — це колиска життя на Землі. На сьогоднішній день він забезпечує людство продуктами харчування й корисними копалинами; служить природним шляхом сполучення для морських суден; сприятливо впливає на клімат прибережних районів; є місцем відпочинку десятків мільйонів людей. Океан ділиться своїми незліченними багатствами з людиною, надає в користування свої безкрайні водні простори й мальовничі береги, відкриває таємниці морських глибин.
Таємниці Світового океану
Дивовижні істоти з окевнських глибин
https://www.youtube.com/watch?v=JWy8tJ3WRpM&feature=youtu.be&list=PLQlXfrkVp4qWM2wk0jk5YmuaSa4avilFz
Презентація до уроку: https://www.youtube.com/watch?v=c0zBpfXQWNY
Природні ресурси Світового океану
(речовини та сили, що використовує людина)
Нектон - сукупність водних активноплаваючих тварин, що здатні протистояти силі течії. До нектону належать риби, кальмари, китоподібні, ластоногі.
Бентос – придонні мешканці.
Планктон – організми, що вільно дрейфують у товщі води. Наприклад,
водорості, кишковопорожнинні, молюски, ракоподібні.
Доповніть у зошиті таблицю, користуючись текстом підручника.
Життя у Світовому океані
Домашнє завдання:
1. Дайте усно відповіді на питання:
а) Від яких чинників залежить поширення організмів в океанах та морях?
б) Які частини Світового океану є найбільш придатними для життя морських мешканців? Чому?
в) Як змінюється поширення організмів в океанах із зміною клімату? Чому?
г) У яких широтах води Світового океану найбагатші на рибу? Чому?
2. Підготуйте проект: «Багатства вод Світового океану» (форма виконання проекту: лепбук, коллаж або презентація).
Бажаю вам успіхів!
Урок № 3:
Тема: Рух води в океані
Тема: Рух води в океані
1. Опрацювати § 43 - 44.
2. «Рухливий у рухливому середовищі» - це девіз «Наутілуса», підводного корабля капітана Немо. Він дуже точно підходить підводному судну й океану, у глибинах якого воно подорожувало. Що ж їх об’єднує? Навіть у тиху, безвітряну погоду вода в океані переміщується: це можуть бути ледь помітні коливання поверхні моря або невидимі для ока переміщення води в морських глибинах. Вода може переміщуватися вертикально, горизонтально, у різних напрямках і з різною швидкістю. Спокійний океан за одну хвилину може змінити свій стан.
Вода у Світовому океані перебуває в постійному русі. Найпоширенішим видом руху є хвилювання - складні коливальні рухи води. Причинами хвилювання можуть бути вітер, землетруси й виверження вулканів. Хвилювання часто супроводжується утворенням на поверхні водойми водяного валу - хвилі. Сила вітрових хвиль залежить від сили вітру.
ГРЕБІНЬ - найвища частина хвилі.
ПІДОШВА - найнижча частина хвилі.
ВИСОТА ХВИЛІ - відстань від підошви до гребеня.
ДОВЖИНА ХВИЛІ - відстань між двома сусідніми гребенями.
Цунамі - це величезні хвилі, породжені виверженням вулкана або землетрусом:
Як виникає цунамі:
https://www.youtube.com/watch?v=KS_uLm88e7I&feature=youtu.be&list=PLQlXfrkVp4qWM2wk0jk5YmuaSa4avilFz
Обрушуючись на прибережні райони, вони змітають усе на своєму шляху:
Як виникає цунамі:
https://www.youtube.com/watch?v=KS_uLm88e7I&feature=youtu.be&list=PLQlXfrkVp4qWM2wk0jk5YmuaSa4avilFz
Обрушуючись на прибережні райони, вони змітають усе на своєму шляху:
Перегляньте відео за посиланням:
12 найбільших хвиль у світі
https://www.youtube.com/watch?v=hG3ur870uSg&feature=youtu.be&list=PLQlXfrkVp4qWM2wk0jk5YmuaSa4avilFz
Вони були відомі мореплавцям із давніх часів. Подорожуючи просторами Світового океану, капітани вміло використовували знання про їхній напрямок і силу і завдяки цьому могли істотно збільшити швидкість руху судна. Особливо це було важливо в часи вітрильного флоту, коли за відсутності попутного вітру або під час штилю вітрила можна було тільки згортати. Що ж це за природна сила, що надавала руху суднам у безвітряну погоду?
12 найбільших хвиль у світі
https://www.youtube.com/watch?v=hG3ur870uSg&feature=youtu.be&list=PLQlXfrkVp4qWM2wk0jk5YmuaSa4avilFz
Вони були відомі мореплавцям із давніх часів. Подорожуючи просторами Світового океану, капітани вміло використовували знання про їхній напрямок і силу і завдяки цьому могли істотно збільшити швидкість руху судна. Особливо це було важливо в часи вітрильного флоту, коли за відсутності попутного вітру або під час штилю вітрила можна було тільки згортати. Що ж це за природна сила, що надавала руху суднам у безвітряну погоду?
Океанічні течії являють собою горизонтальні переміщення водних мас на великі відстані. Як діють океанські течії:
https://www.youtube.com/watch?v=fG3aSH4xplw&feature=youtu.be
Їх відрізняють за властивостями води й походженням. Основна причина виникнення течій - вітри, завдяки їм у Світовому океані існує система течій. Багато широтних і меридіональних течій утворюють кола рухливої води. Поряд із горизонтальними існують і вертикальні переміщення води у Світовому океані.
Як діють течії: https://www.youtube.com/watch?v=fG3aSH4xplw
https://www.youtube.com/watch?v=fG3aSH4xplw&feature=youtu.be
Їх відрізняють за властивостями води й походженням. Основна причина виникнення течій - вітри, завдяки їм у Світовому океані існує система течій. Багато широтних і меридіональних течій утворюють кола рухливої води. Поряд із горизонтальними існують і вертикальні переміщення води у Світовому океані.
Як діють течії: https://www.youtube.com/watch?v=fG3aSH4xplw
• Найбільша тепла течія
Течія Гольфстрім – «Пляшкова пошта», довжина – 3000 км, ширина – 75-120 км, глибина – 700 м, температура – 18 ºС.
• Найбільша холодна течія
Течія Західних вітрів – I місце в світі за довжиною, довжина – 3 0000 км; ширина – до 5км; швидкість – 3,5 км/год.; розміщена з 40ºпд. ш. – 60ºпд. ш.
Що сталося з командою капітана Врунгеля?
Припливи й відпливи - це періодичні коливання рівня океану (моря), викликані тяжінням Місяця й Сонця. У відкритому океані припливна хвиля майже не відчувається, а на узбережжі може становити кілька метрів.
Куди дівається вода під час відпливів: https://www.youtube.com/watch?v=p3je1B-WfqQ
Цікаві факти
Домашнє завдання:
1. Запитання (усно):
а. Чим можна пояснити руйнівну силу прибійної хвилі?
б. Чому цунамі не становлять небезпеки для суден, що перебувають у відкритому океані? При відповіді зверніть увагу на особливості цієї хвилі.
2. Завдання (усно):
Температура води в Північноатлантичній течії, що є продовженням Гольфстріму, від +7° до +12°С, а в Канарській - від +12° до +26°С, проте першу течію називають теплою, а другу - холодною. Чому?Бажаю вам успіхів!
Тиждень 29.03.21 - 02.04.21
Урок № 2:
Тема: Властивості вод Світового океану
Тема: Властивості вод Світового океану
1. Опрацювати § 42.
2. Прийом «Мозкова атака»
2. Прийом «Мозкова атака»
3. Якщо ви коли-небудь були біля моря або океану, то, напевно, запам’ятали гірко-солоний смак морської води. Чим це пояснюється? Морська вода - розчин із постійним сольовим складом, у ній розчинені всі наявні на Землі речовини й залишки деяких морських організмів, містяться в ній і гази. Найбільше в морській воді хлористого натрію, тобто кухонної солі, є в ній і солі магнію, саме ці речовини надають морській воді специфічний гірко-солоний смак.
Солоність
Солоність
Солоність - кількість солей у грамах, розчинених в 1 літрі океанічної води. Солоність вимірюють у проміле - тисячних частках будь-якої величини (‰).
Середня солоність Світового океану становить 35‰.
Це означає, що в 1 л. морської води розчинено 35 г. солей.
Тому коли ми говоримо, що середня солоність морської води 35‰ - це означає, що кожен літр води Світового океану в середньому містить 35 грамів розчинених речовин.
Речовини, що містяться в морській воді, обумовлюють низку її важливих властивостей: вона замерзає за температури нижче від 0°С, причому чим більша солоність, тим нижча температура замерзання; закипає вона за температури вище від 100°С; залежно від солоності вода має різну густину, що впливає на особливості її руху у Світовому океані.
Для циркуляції води в океані велике значення має те, що більш солона вода має вищу густину.
Солоність Світового океану, у першу чергу його поверхневих шарів, відрізняється й залежить від кількості опадів, припливу річкової води з прилеглих районів суходолу, танення льодовиків. Ці чинники призводять до зменшення вмісту солей у морській воді. Випаровування з поверхні водойм обумовлює збільшення солоності. Виходить, що природні процеси ніби суперничають між собою: одні намагаються «долити» в океан прісної води, інші «підсолюють» його.
Давайте здійснимо уявну невелику подорож Світовим океаном у Північній півкулі, визначаючи солоність поверхневих шарів океану. Починаємо наш шлях у районі екватора. Тут дуже спекотно - випаровування води велике: відомо, що при випаровуванні вода переходить у газоподібний стан, а солі, що містяться в ній, залишаються в океані; однак велика кількість опадів, які опріснюють воду, не тільки врівноважує ситуацію, але призводить до того, що солоність морської води в екваторіальних районах нижча за середню. Пливемо на північ, у тропічні широти; спека не спадає, а от дощів зовсім мало - не дивно, що тут найвища солоність, вона сягає 37‰.
Прямуємо ще північніше - у помірні широти, тут солоність води зменшується, тому що приплив прісної води перевищує кількість тієї, що випарувалася. У «царстві холоду», у приполярних широтах, солоність океану становить приблизьно 33‰, у цих областях Землі випаровується мало води, а прісна вода надходить у результаті випадання опадів і танення льоду. Така зміна солоності поверхневого шару води характерна для всього Світового океану. Виходить, що поверхневий шар в основному має солоність нижчу за середню.
Це природно, адже саме в ньому опиняється вода, що випадає у вигляді опадів, а от на значних глибинах солоність майже не змінюється й наближена до 35‰. У цілому 3/4 морської води має солоність приблизно 35‰.
Температура вод океану
3. Картографічний практикум (усно):
Температура вод океану
Як і солоність, температура поверхневого шару вод Світового океану не однакова в різних районах нашої планети. Насамперед вона залежить від кількості сонячної енергії, що надходить у певний район Землі. «Пройдемо» від екватора до полюсів і простежимо закономірності у зміні температури поверхневого шару океану.
У жарких екваторіальних широтах температура води досягає +27°…+28°С, а в деяких областях вода прогрівається ще сильніше, наприклад, в Індійському океані в літній період температура води може перевищувати +30°С. На північ і на південь від екваторіальних широт, у тропічних широтах температура води на 2°-5°С нижче. У помірних широтах середньорічні показники становлять +10°…+15°С. Тут спостерігаються найбільш значні коливання температури залежно від пори року (сезону), характерні тільки для шару води в кілька десятків метрів. Найнижча температура води в приполярних широтах, де холодна й тривала зима, тому в окремих районах Північного Льодовитого океану температура води опускається до –1°…–2°С. Ці загальні закономірності іноді порушуються, наприклад, у результаті впливу течій, про які ми поговоримо на наступному уроці.
Температура води має велике значення для циркуляції води в океані. Справа в тому, що вода з температурою від 0° до +4 °С має більшу густину, ніж вода з вищою температурою, тому на дні опиняється холодніша вода.
У приполярних районах утворюється лід. Так, центральна частина Північного Льодовитого океану має льодовиковий покрив, що зберігається протягом усього року; улітку його площа дещо зменшується, а взимку збільшується. Льоди тут рухливі, вони постійно дрейфують.
Лід легший за воду, тому водойми не промерзають до дна: льодовиковий покрив захищає воду від охолодження. Він поринає приблизно на 4/5 свого об’єму і тільки п’ята частина піднята над рівнем води. Це дуже важлива особливість льоду, яку треба враховувати мореплавцям, що йдуть на кораблях у високих широтах. Саме тут їм загрожує зіткнення з айсбергами - величезними масивами льоду.
Висновки:
Морська вода - розчин із постійним сольовим складом. Середня солоність вод Світового океану - 35‰ (проміле). Морська вода замерзає за температури нижче від 0°С, закипає за температури понад 100°С; залежно від солоності вона має різну густину. Солоність поверхневих шарів Світового океану неоднакова й залежить від кількості атмосферних опадів, припливу річкової води з прилеглих районів суходолу, танення льодовиків і випаровування з поверхні водойм. Найвищою є солоність морської води в тропічних широтах. Температура поверхневого шару Світового океану відрізняється в різних районах нашої планети й залежить від кількості отримуваної сонячної енергії, знижуючись від екваторіальних широт до полярних. Знижується температура води і з глибиною.
Домашнє. завдання
1. Завдання (усно):
Середня температура води в океані +17°С, тоді як температура повітря - тільки +14°С. Вода значно повільніше нагрівається через свою низьку теплопровідність порівняно з твердим суходолом, але й дуже повільно витрачає тепло, при цьому маючи дуже велику теплоємність. Пригадайте, як це впливає на клімат прибережних районів.
2. Дослід
Приготуйте вдома морську воду. Для цього в літрову банку додайте столову ложку морської солі - це складе приблизно 35 грамів солі. Розчиніть її - і в результаті ви отримаєте морську воду, тобто розчин, до складу якого ввійшли розчинник (вода) і розчинені речовини (солі). Пам’ятайте, що морською водою не можна вгамувати спрагу й пити її не рекомендується.
Бажаю вам успіхів!
Урок № 1:
Тема: Гідросфера. Світовий океан та його частини.
Тема: Гідросфера. Світовий океан та його частини.
1. Опрацювати § 41
2. Відеоуроки з цієї теми:
3. Відгадайте
загадку:
Відома здавна
рідина,усяк її вживає.
Буває хмарною
вона, сніжинкою буває.
Бува, як
скло, крихка, тверда.
Звичайна,
підкажіть
4. Дайте
відповідь (усно)
- Які уявлення у вас викликає слово «вода»?
- Де зустрічається вода в природі?
- Де зосереджено основна маса води?
Водна оболонка Землі
називається гідросферою.
- Сукупність усіх вод земної кулі –
океани і моря, річки і озера, болота і водосховища, сніги і льодовики, підземні
води і багаторічна мерзлота, а також вода, що перебуває в атмосфері у вигляді
пари та хмар, - утворюють разом водну оболонку Землі – гідросферу.
5. Як ви
гадаєте:
- Де
зосереджений самий великий об’єм води?
- Де самий
маленький?
- Де
зосереджено більше всього прісної води?
Понад 96,5%
усієї води на Землі складає солона вода Світового океану, частина, що
залишилася, в основному представлена водами суходолу. В атмосфері міститься
водяна пара, крапельки води і кристалики льоду.
Основна маса
прісної води на Землі накопичена за млн. років у льодовиках. Значно менше
прісної води в річках, ґрунті, підземних водах, повітрі. Люди, тварини, рослини
постійно споживають воду.
- То чому ж
вона не закінчується?
- Хто ж
зробив прісні водойми невичерпними?
Світовий кругообіг води - безперервний процес переміщення води
з Світового океану на суходіл через атмосферу і з суходолу - знову в Світовий океан.
6. Проблемні запитання (усно).
- Завдяки чому відбувається кругообіг води в природі?
- Виділіть основні складові кругообігу води.
Значення
колообігу:
- перенесення
вологи на сушу і стікання її в океан;
- перенесення
тепла;
- обмін
мінеральними речовинами;
- кругообіг
пов'язує між собою всі сфери Землі.
Тренувальна вправа: https://learningapps.org/3059745
Тренувальна вправа: https://learningapps.org/3059745
7. Гра «Так чи ні» (усно)
ü Вода – це
рідина синього кольору
ü Вода може
бути в твердому, рідкому, газоподібному стані
ü Вода прозора,
безбарвна, без запаху
ü Вода зовсім
не розчиняє речовин
ü У природі
весь час відбувається перетворення води з одного стану в інший
ü Вода – це
життя
СВІТОВИЙ ОКЕАН ТА ЙОГО ЧАСТИНИ
«Оkеаnоs» -
безмежне море, велика ріка, що обтікає землю. «Аква» (з латинської - вода).
Існування Землі, із 4,5-5 млрд. років а, океан існує близько 3,8 - 4,2 млрд.
роки. При цьому сучасним океанам і морям не більш як 200 млн. років. Океан -
найбільша складова частина Світового океану, що обмежена
материками.. Найбільший з океанів - Тихий, площа 179 млн. км2.
У цьому океані знаходиться найглибша западина світу - Маріанський жолоб (11022
м).
Атлантичний
океан - 91 млн. км2, удвічі менший від Тихого. Довжина його з
півночі на південь майже така сама, як і Тихого, але він набагато вужчий.
Індійський
океан - 76 млн. км2. Північний Льодовитий океан - 15 млн. км2,
найменший, він у 14 разів менший за Тихий.
П'ятий океан,
який досліджують - Південний. Межі Південного океану на півдні - це береги
Антарктиди, на півночі - зона субантарктичного полярного фронту.
8. Робота зі
словником.
Материк - велика
ділянка суші, яка з усіх або майже з усіх боків омивається водою. Їх шість.
Найбільший - Євразія, найменший - Австралія.
В океані
розміщені і невеликі ділянки суші - острови. Острів - порівняно невелика
ділянка суші, яка з усіх сторін омивається водою. Найбільший острів -
Ґренландія - в 3,5 разу більше України.
Великий
Бар'єрний риф – найбільше природнє скупчення морських організмів (коралових
поліпів) в Тихому океані.
Півострів -
частина материка або острова, яка далеко вдається в океан чи море:
(Аравійський, Скандинавський).
Архіпелаг -
група островів, що лежать на невеликій віддалі один від одного й
звичайно об'єднуються в одне ціле. За походженням виділяють: материкові
(наприклад, Нова Земля), коралові (Маршалові острови) і вулканічні (Гавайські острови).
Море - це
частина океану, яка більш-менш відособлена від нього ділянками суходолу,
групами островів або підвищенням дна. Розрізняють моря: середземні - ті, що
глибоко вдаються в суходіл і сполучаються з океаном протоками(Чорне, Азовське).
Окраїнні моря - трохи вдаються в суходіл і відділяються від океану островами,
півостровами і нерівностями дна. (Аравійське, Берингове море). Міжострівні -
розміщуються між островами (Яванське).
Затока - це
частина океану, моря, що глибоко вдається в суходіл. (Бенґальську Біскайську,
Мексиканську, Ґвінейську).
Протока - вузька
частину водного простору, що сполучає два водні басейни і роз’єднує ділянки
суходолу. (Мозамбікська, Дрейка, Гібралтарська)
9. «Тест Драйв» (усно).
1. Хто дав назву Тихому океану?
2. Скільки океанів на земній кулі?
3. До басейну якого океану належать
Перська, Бенґальська затоки?
4. Чорне та Азовські моря відносяться
до якого океану?
5.Яка западина найглибша?
6.Найдовша протока?
7. Який острів є найбільшим за площею
в світі?
8. Яка затока є найбільшою за площею й
об’ємом води?
9. Яка протока сполучає Тихий океан з
Північним Льодовитим?
10. Який півострів є найбільшим за
площею в світі?
10. Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал уроку.
2. Прийом «П’ять речень». Скласти 5 речень, що містять головну інформацію уроку.
3. Робота з
картою2. Прийом «П’ять речень». Скласти 5 речень, що містять головну інформацію уроку.
https://online.seterra.com/uk/vgp/3072?c=PTC7N
https://online.seterra.com/uk/vgp/3046?c=DL52M
https://online.seterra.com/uk/vgp/3230?c=HAZ46
https://online.seterra.com/uk/vgp/3046?c=DL52M
https://online.seterra.com/uk/vgp/3230?c=HAZ46
Бажаю вам успіхів!
Урок № 11:
Тема: Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив.
1. Опрацювати § 55.
2. Перегляньте відео за посиланням
3. В. В. Докучаєв довів, що «ґрунт - це природне
тіло, яке живиться, дихає, в ньому живуть і розмножуються організми». Доведіть
чи спростуйте це твердження.
4. Пригадайте
з курсу «природознавства»:
-
Що таке ґрунт?
-
Як він утворився?
-
Який має склад і властивості?
-
Чи всі ґрунти однакові?
Походження
ґрунтів.
Ґрунт - це верхній пухкий
родючий шар землі, де ростуть рослини, мешкають тварини та інші організми. Це
не лише земля, по якій ми ходимо, а ще й життєво важлива частина земної
поверхні. Товщина ґрунту невелика – від кількох сантиметрів до кількох метрів,
але його утворення потребує надзвичайно багато часу.
Утворення ґрунтів
У жаркі літні дні всі скелі на
відсонні дуже нагріваються, уночі завжди холодніше, і скеля охолоджується.
Переходи від низької температури до високої особливо різкі навесні та восени,
коли вдень дуже гріє сонце, а вночі буває мороз.
Нагріваючись, мінерали, як і інші
тіла, розширюються, збільшуються, а охолоджуючись, стискуються, зменшуються. Ці
розширення й стискання дуже незначні, але, змінюючи одне одного протягом сотень
і тисяч років, вони зрештою роблять своє: гірська порода втрачає міцність і на
її поверхні утворюються тріщини. Під час дощу або розтавання снігу вода
заходить у ці тріщини. Від морозу вона замерзає і...
При цьому вона розширюється,
давить на стінки, тріщини стають все більше, і, на кінець, кам’яні брили
розколюються на шматки.
Вивітрювання може бути пов’язане
не тільки з різкими коливаннями температури. Мінеральний склад порід також
змінюється, в результаті взаємодії між породами і газами, які містяться в
повітрі (СО2, О2 та інші), а також під дією різних водних
розчинів. Вони здатні роз’їдати породи, тим самим утворюючи з них нові мінерали
і породи.
Так твердий польовий шпат
перетворюється на м’яку глину. Ще більшого руйнування завдають породам гірські
потоки та річки.
Вже на самих початкових стадіях
утворення ґрунтів величезна роль належить бактеріям, водоростям, мохам,
лишайникам, які оселяються на гірських породах. У процесі життя вони виділяють
речовини, що руйнують гірські породи, вони подрібнюються, розрихлюються, при
цьому утворюється галька, гравій, щебінь, пісок – це не ґрунт, а материнська
порода. Відмираючи, тіла мохів, лишайників, водоростей, перероблені
бактеріями, утворюють тонкий шар ґрунту – перегній, який перемішується і
з’єднуються з дрібними частинками гірських порід, що дає можливість рослинам і
тваринам заселити безжиттєву раніше ділянку. Чим більше живих організмів
з’являється, тим швидше ідуть процеси утворення ґрунтів, тим швидше формується
родючий шар – перегній або гумус.
5. Назвіть основні компоненти ґрунту за картинками.
Як вони впливають на утворення ґрунтів?
Родючість
- Саме від гумусу залежить родючість ґрунту:
чим більший шар гумусу, тим родючіший ґрунт, тим кращі умови для росту рослин.
Саме він забезпечує рослини поживними речовинами, водою, повітрям, теплом.
Родючість ґрунту вимірюється його врожайністю, чим родючіший ґрунт, тим вищі
врожаї різних с/г культур.
- Ґрунт постійно
поповнюється органічними та неорганічними речовинами.
Водопроникність
- Після дощу ґрунт дуже швидко висихає. Вода, яка
випала на землю, всмоктується ґрунтом і входить вниз, засвоюється коренями
рослини і вони нормально розвиваються. Але буває, що протягом двох-трьох тижнів
дощів немає, але рослини як і раніше ростуть і не в’януть.
В ґрунті є найдрібніші проміжки між частинками, які називають капілярами. Вода прилипає до стінок капілярів і ніби повзе вгору. Чим тонші капіляри ґрунту, тим вище по них може піднятися вода. Капіляри є і в шматочку цукру, якщо ми наллємо в тарілочку трішечки води і покладемо туди шматочок цукру, то через деякий час весь шматочок буде пронизаний водою, хоча і опустили ми тільки нижню частину цього шматочка.
В ґрунті є найдрібніші проміжки між частинками, які називають капілярами. Вода прилипає до стінок капілярів і ніби повзе вгору. Чим тонші капіляри ґрунту, тим вище по них може піднятися вода. Капіляри є і в шматочку цукру, якщо ми наллємо в тарілочку трішечки води і покладемо туди шматочок цукру, то через деякий час весь шматочок буде пронизаний водою, хоча і опустили ми тільки нижню частину цього шматочка.
З однієї сторони, капілярне підняття води – це
добре, в посушливий період корені рослин отримують вологу з глибини. Але, з
іншої сторони це – погано.
7. Дослідіть основні види джерел забруднення ґрунтів.
Які з них характері для вашої місцевості?
Повітропроникність
Розпушування сприяє також проникненню в ґрунт повітря.
6. Назвіть основну властивість ґрунтів. Від чого вона залежить?
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал уроку.
2. Проблемне питання «Чи легко зробити ґрунт
родючим?» (письмово).
3. Який вплив має людина на природу? (письмово)
4. Виконайте завдання за посиланням https://learningapps.org/view5911340
Бажаю вам успіхів!
Урок № 12:
Тема: Природні комплекси
1. Опрацюйте § 56 та перегляньте відео:
«В усьому є частина
всього» - так казали в стародавньому світі. І справді, у природі все
взаємопов’язане. Жодний з компонентів природи не залишається «самотнім». Жодна
з оболонок Землі не існує ізольовано від інших. Уся природа є найскладнішою
системою безлічі сплетених, мов павутиння, природних зв’язків. Вони здебільшого
непомітні для ока звичайної людини. Проте вчені давно їх вивчають. Деякі з
природних зв’язків добре відомі, про інші ми поки що мало знаємо.
Однак саме завдяки
зв'язкам між природними компонентами утворилися природні комплекси - стійкі в просторі і часі сукупності природних
компонентів, що розвиваються як єдине ціле. Найбільший серед них - це
географічна оболонка.
Наскільки у природі все взаємопов’язане.
Гірські породи, повітря,
води, ґрунти, рослини і тварини - усе це перебуває між собою у складних
взаємозв’язках.
Ці зв’язки бувають такими
міцними, що досвідчений природознавець, дослідивши в межах певної території
лише один якийсь природний компонент, може скласти уявлення і про інші. Ще
легше визначити особливості одного компонента, якщо є дані про більшість з них.
Подібне можливе тому, що взаємозв’язки різних компонентів визначаються їхньою
взаємодією - через обмін теплом, водою та енергією.
Унаслідок такої взаємодії
окремі компоненти поступово утворюють на певній території цілісний природний
«організм», у якому кожному відведено свою роль.
Вилучити (тобто замінити)
будь-який компонент - часто означає змінити увесь «організм».
Вказані природні
утворення географи назвали природний комплексом.
Слово «комплекс» в
перекладі з латинської означає «зв’язок»,
«сполучення», унаслідок якого утворюється єдине ціле.
Отже, природний
комплекс - це взаємопов’язані природні компоненти (гірські породи, повітря, поверхневі та підземні води, ґрунти,
рослинність і тварини), що на певній ділянці території.
Користуючись
поданим нижче малюнком, випишіть у
зошит компоненти природного комплексу:
На перший погляд
здається незрозумілим, який зв’язок існує між кішками та вівцями.
Цей смішний та
незвичайний на перший погляд приклад показує, наскільки все взаємопов’язано в
навколишньому світі. Усі елементи природи — і живі, й неживі — складна система
пристосованих один до одного, взаємодіючих та взаємопов’язаних компонентів.
Домашнє завдання:
1. Дайте письмі відповіді на питання (дізнайтеся у батьків або з додаткових джерел ):
а) Наведіть прикдади природних компексів нашого краю, змінених людиною.
б) Чи зберіглися у нашій місцевості природні комплекси, що не зазнали змін унаслідок діяльності людини?
в) Яке значення для людей мають знання про природні комплекси?
Бажаю вам успіхів!
Урок № 14:
Тема: Природні зони
1. Опрацювати § 58.
2. Продивіться відео-урок за посиланням:
3. Дайте відповіді на запитання (письмово
в зошиті):
а) Дайте
визначення поняттю «природна зона».
б) За якими
показниками виділяють природні зони в межах географічних поясів?
в) За яким
показником дається назва природній зоні?
г) Як
поширюються природні зони на рівнинах і в горах?
д) Як на картах
позначають природні зони?
е) Як
називається природна зона, де ви проживаєте?
4. За текстом підручника та відео-презентаціями
а) https://www.youtube.com/watch?v=_1YInlgNDf4
б) https://www.youtube.com/watch?v=jXr7j6FFXTA&t=203s
складіть таблицю із практичної роботи:
а) https://www.youtube.com/watch?v=_1YInlgNDf4
б) https://www.youtube.com/watch?v=jXr7j6FFXTA&t=203s
складіть таблицю із практичної роботи:
5. Встановіть
відповідність між краєвидами, поданими на малюнку нижче і назвами природних
зон, які вони зображують (письмово):
А. Лісостеп Б. Степ
В. Вологі екваторіальні ліси Г. Савана
Д. Пустелі Е. Вологі екваторіальні ліси
Є. Тундра Ж. Арктичні пустелі З. Тайга
В. Вологі екваторіальні ліси Г. Савана
Д. Пустелі Е. Вологі екваторіальні ліси
Є. Тундра Ж. Арктичні пустелі З. Тайга
6. Географія в художніх творах.
Прочитайте описи краєвидів у творах видатних митців світу,
визначте які природні зони вони описали у своїх творах?
1. «...Це було воістину чарівне царство!
Таку пишноту може змалювати лише найпалкіша фантазія. Густе гілляччя спліталося
в нас над головою, утворюючи природне зелене склепіння, а крізь цей живий
тунель струменіла прозоро-зелена річка. Прекрасна сама по собі, вона видавалася
ще чудовішою від тих вигадливих виблисків, які скидали на неї пом'якшені
зеленню яскраві промені сонця. Чиста, мов кришталь, нерухома, як дзеркало,
зеленіюча біля берегів, як айсберг, водна гладінь виблискувала крізь різьблену
арку листя, затягаючись брижами під ударами наших весел. Це був шлях, гідний
країни чудес, до якої він вів...» (А.
КонанДойл. «Незвіданий світ»)
2. «…Тоді весь
південь, увесь той простір, що обіймає нинішню Україну, аж до Чорного моря був
зеленою, незайманою пусткою. Ніколи плуг не торкався цих безмежних хвиль дикого
різнотрав'я. Хіба що коні їх толочили, які ховалися тут, як у лісі. Нічого в
природі не могло бути кращого. Вся поверхня землі здавалася зелено-золотим
океаном, по якому розбризкали мільйони всіляких квіток. Крізь тонкі, високі
стебла трави прозирали блакитні, сині й лілові волошки; жовтий дрок
вихоплювався догори своєю пірамідальною верхівкою; біла кашка рябіла на
поверхні своїми шапочками, схожими на парасольки; завіяний бозна-звідки
пшеничний колосок наливався в тій трав'яній гущині. При самісінькій землі
шугали, витягнувши свої шиї, куріпки. Повітря тремтіло тисячами різних пташиних
щебетів…» (М. В. Гоголь. «Тарас Бульба»).
3. «Зелено- брунатний, високий по коліна мох
буяв, ніколи не тиканий, лагідними хвилями у мокрявій землі пралісу. З
нього не надто густо виринали сосни,
котрих вік можна
було вгадати, але красу й об’єм їх годі було змалювати . Тут і там з лісів по
верхах підносяться смереки під небосхил і, неначе переткані місячним сяйвом,
тонуть, розходяться в нім... Над ялицями лютувала буря, і трясла ними, і гнула
їх, і робила їх тим кріпшими. Тим гордіше здіймали вони на другий ранок свої
вершки й купали їх у золотому сонячному промінні. За все те вони мали право
здійматись аж до хмари й бути гордими Особливо ж вражала одна група беріз очі
всіх прохожих...» ( О. Кобилянська).
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал уроку.
2. «Граючись
– навчаюсь»
Перевірте свої знання про природні зони:
Бажаю вам успіхів!
Урок № 15:
Тема: Кількість і розміщення населення
1. Опрацювати § 59.
2. Перегляньте відео презентацію:
3. Вивчаючи географічну оболонку
та її закономірності, природні компоненти
1. Опрацювати § 59.
2. Перегляньте відео презентацію:
та їхні взаємозв’язки, ви
неодноразово переконувались у величезній ролі людини та її господарської
діяльності в перетворенні природних комплексів Землі.
А чи завжди людина справляла
настільки сильний вплив на природу? Історія дає нам відповідь: ні, тривалий час
кількість населення на Землі була незначною, людина безроздільно залежала від
природних умов, тож ступінь її втручання у природу був надзвичайно малий.
Швидкими темпами населення почало збільшуватися у ХІХ ст., а у ХХ ст. кількість
населення збільшилась у чотири рази, сьогодні на планеті нараховується понад
6,6 млрд. осіб. Якими ж є причини настільки «вибухового» зростання кількості
землян? Чому в одних районах Землі проживає дуже багато людей, а в інших —
навпаки, дуже мало?
Чисельність
населення - сукупність усіх людей на Землі.
Вона змінювалась у різні
часи і нині не залишається сталою.
Впродовж більшої частини
історії людства приріст населення планети був невисоким.
Так, на початку першого
тисячоліття чисельність населення становила 230 млн. осіб, а в кінці - 305
млн. осіб.
На рубежі ХУІІІ-ХІХ століть чисельність
населення світу почала наближатись до першого мільярда. До цієї цифри людство
ішло багато тисячоліть.
У XX столітті кількість
людей на Землі збільшувалась небаченими до того темпами. Менше ніж за 40 років
населення земної кулі подвоїлось.
Нині чисельність
населення планети перевищує 7 млрд. осіб і продовжує зростати швидше, ніж
б’ється серце людини, яке робить приблизно 38 млн. ударів за рік.
Наприклад, за 1995 рік на
Землі з’явилося 100 млн. осіб. Це найбільший приріст за всю історію людства.
За прогнозами ООН, до
2050 року населення планети збільшиться як мінімум до 9,5 млрд., а максимум -
до 11 млрд. мешканців.
До речі, приріст
чисельності населення у різних місцях неоднаковий.
Його левова частка
припадає на країни Азії, Африки і
Південної Америки, де за традицією сім’ї мають велику кількість дітей.
А в країнах Північної Америки та Європи сім’ї
зазвичай малодітні, тому тут і кількість населення збільшується повільно.
Чисельність населення
завжди можна назвати лише приблизно. Адже люди постійно народжуються і
вмирають.
Підрахунки ж щодо цього
здійснюються тільки під час перепису населення. А такі переписи у більшості
країн (як і в Україні) проводять лише через кожні 10 років.
Розміщення
населення - розподілення населення
по території Землі, що значною мірою залежить від природних умов. А оскільки
такі умови неоднакові на планеті, то й населення розміщене вкрай нерівномірно.
До того ж велике значення
мають історія заселення території і рівень розвитку господарства та ін.
Зважаючи на це, не всі
області земної кулі сприятливі для життя людини.
Так, лише на 7 % площі
суходолу проживає 70 % населення світу, а 37 % території взагалі не заселені.
Головний показник
розміщення людей на планеті - це густота
населення, він
вказує на кількість людей, що проживає на 1 км2.
Найгустіше заселені
території давнього землеробства - долина
Нілу, Велика Китайська рівнина, Індо-Гангська низовина та ін.
Тут сприятливі природні
умови, тому густота населення перевищує 300 осіб на 1 км2. Водночас
у полярних і тропічних пустелях, де вкрай суворий клімат і обмежені умови для
ведення господарства, густота населення менше як 1 людина на 1 км2.
Середня густота (без
урахування Антарктиди) складає приблизно 46 осіб/км2.
Густота населення України:
41900000 чол. : 603700
км2 ≈69,4 чол./км2.
Найчисленніші
народи -
народи, що переважають на Землі за чисельністю населення. Загалом на Землі
налічують понад дві тисячі народів, які різняться за мовою і чисельністю.
Найчисленнішим народом світу є китайці
- близько 1,3 млрд. осіб.
Серед найчисленніших
народів також хіндустанці, американці, росіяни. Кожний з них налічує понад 50
млн. осіб.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал уроку.
2. Дайте короткі письмові
відповіді:
• Які причини призводять до
зменшення кількості населення?
• Чому людство розміщується на
планеті нерівномірно?
• Кількість населення в деяких
європейських країнах не збільшується або
збільшується дуже повільно. Чим
це ви можете пояснити?
• • В Єгипті, в долині Нілу —
один із найвищих показників густоти населення — понад 1 тис. осіб на 1 км2!
Використовуючи знання, отримані на уроках історії та географії, поясніть
причини такого розселення населення
Єгипту.
Бажаю вам успіхів!
Урок № 16:
Тема: Раси і народи світу
1. Опрацювати § 60.
2. Перегляньте відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=NUrVKYpCSwc
3. Перегляньте відео презентацію:
Люди, що проживають на планеті, дуже
відрізняються одне від одного. У них різні мови, релігії,традиції, звички та.
Звичайно ж різний зовнішній вигляд. А чи
знаєте ви, що на думку більшості вчених, поширення людських істот по Землі
почалося з одного району в Африці близько 2-3 млн. років тому?
Отже, всі люди на Землі – далекі родичі?
Сучасні генетичні дослідження це підтверджують. Чому ж тоді люди так
відрізняються кольором шкіри, рисами обличчя та багатьма іншими ознаками? Відповідь
на це запитання проста і не викликає суперечності у вчених: головною причиною є
природа, точніше ті природні умови, в яких жили люди, розселяючись по планеті.
Основні
раси
Землю населяють люди, різні за
зовнішнім виглядом – кольором шкіри, волосся, очей, формою обличчя. Ці
відмінності з’явилися дуже давно, коли окремі групи людей проживали далеко одна
від одної. Тоді різні природні умови наклали свій відбиток на різні групи
людей. У результаті багатовікового пристосування до певного природного середовища
в них сформувалися різні зовнішні ознаки. Відтоді зовнішні ознаки передаються
спадково від батьків дітям, з покоління в покоління, незалежно від місця
проживання.
Групи людей із схожими зовнішніми
ознаками називають людськими расами.
Вчені-етнографи виділяють три основні людські раси.
Легенда. Північноамериканські індіанці, побачивши світлих людей і темношкірих
африканців, пояснювали це так: одного разу боги виліпили фігурки людей з глини
і поклали ті фігурки в піч обпалюватися. Фігурки стали цегляно-червоними
(індіанці). Наступного разу боги забули вчасно вийняти фігурки — і ті
обвуглилися і стали чорними (негри). А потім боги боялися перепалити фігурки і
вийняли їх раніше: фігурки були світло-рожевого кольору (європеоїди).
Першу класифікацію людських рас розробив у
1684 р. французький учений Франсуа Берн’є.
Негроїдна раса (лат. niger — чорний). Темношкірі, темне
курчаве волосся, ніс широкий, але слабовиступаючий, товсті губи, великі зуби,
помірно виступаючі скули, нижня і верхя скули видвинуті вперед. Негроїдні
расові особливості найбільш виражені в африканського населення, що живе на
південь від Сахари.
Європеоїдна раса — найчастіше світлошкірі, у них пряме,
інколи хвилясте волосся різних відтінків, світлі очі. Для цієї раси характерні
широко відкриті, широко поставлені очі, тонкий, прямий, сильно виступаючий ніс,
іноді з горбинонкою. Губи тонкі або середньої товщини, у чоловіків можуть рости
густі вуса і борода.
Монголоїдна раса — волосся пряме, чорне, товсте і жорстке,
широкі обличчя із сильно виступаючими скулами, плоскими носами, чорні і
темно-карі очі, жовтуватий колір шкіри. У чоловіків можуть рости рідкі вуса і
борода. Очі розкосі, передні різці зубів пласкі.
Деякі вчені виділяють також австралоїдну расу. Представники
автралоїдної раси зосереджені здебільшого в Австралії та на островах Тихого
океану. Вони мають темний колір шкіри, волосся і очей, широкий і дещо
приплюснутий ніс
Поняття
про змішані раси та причини їх виникнення
Метиси - нащадки індіанців і європейці
Мулати – нащадки негрів і європейців
Самбо - нащадки негрів та індіанців
Перегляньте коротке відео про людські раси за посиланням:
Рівність
рас:
Вчені довели, що здібності людини
до розумової і фізичної праці не залежать від того, до якої раси вона належить.
Будь-які народи можуть успішно розвивати свою культуру, науку, господарство.
Великий
внесок в обґрунтування рівності рас і народів вніс наш земляк Микола
Миклухо-Маклай (1846–1888 рр.). Він все своє життя присвятив вивченню народів,
що населяють тропічні острови Тихого океану. Тоді мало що знали про аборигенів
островів, які не мали зв’язку із зовнішнім світом і стояли на низькому щаблі
розвитку. У 1871 р. М. Миклухо-Маклай оселився на острові Нова Гвінея, де
живуть папуаси, які відносяться до екваторіальної раси. Вчений прожив серед них
тривалий час і встановив дружні стосунки. Вивчивши життя папуасів, Маклай
дійшов висновку, що так званні первісні народи так само здатні до розумового
розвитку, як і будь-який інший народ на Землі.
Домашнє завдання:
1. Опрацюйте матеріал уроку.
2. Заповніть таблицю в зошиті, використовуючи такі дані: світла шкіра, жовтий колір шкіри, шкіра темна, колір очей може бути будь-яким, очі вузькі, темний колір очей, губи тонкі, губи середні, губи великі, вузький ніс, обличчя пласке, широкий ніс, хвилясте волосся різних відтінків, чорне пряме волосся, волосся темне кучеряве.
3. Проблемне питання (письмово): Сучасні дослідження доводять, що у середині ХХІ ст. до змішаних рас належатиме близько 50 % населення Землі. Чим пояснити цей факт? Як, на вашу думку, надалі буде змінюватися ця цифра — збільшуватиметься чи зменшуватися?
4. Навести приклади відомих вам видатних особистостей минулого та сучасності, які належать до різних рас.
Бажаю вам успіхів!
2. Заповніть таблицю в зошиті, використовуючи такі дані: світла шкіра, жовтий колір шкіри, шкіра темна, колір очей може бути будь-яким, очі вузькі, темний колір очей, губи тонкі, губи середні, губи великі, вузький ніс, обличчя пласке, широкий ніс, хвилясте волосся різних відтінків, чорне пряме волосся, волосся темне кучеряве.
3. Проблемне питання (письмово): Сучасні дослідження доводять, що у середині ХХІ ст. до змішаних рас належатиме близько 50 % населення Землі. Чим пояснити цей факт? Як, на вашу думку, надалі буде змінюватися ця цифра — збільшуватиметься чи зменшуватися?
4. Навести приклади відомих вам видатних особистостей минулого та сучасності, які належать до різних рас.
Бажаю вам успіхів!
Тема: Країни світу
1. Опрацювати § 61.
2. Перегляньте відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=MnVg0yb1Tq0
3. Перегляньте відео презентацію:
Виконайте
наступні завдання:
- запишіть у зошит та запам’ятайте інформацію
про найбільші держави світу за площею та чисельністю населення. Матеріал
оформити у вигляді таблиці:
- визначте місце України серед країн світу
за площею та населенням серед країн Європи (усно). Запам'ятайте площу України та її чисельність
населення.
Станом на 01.03.2020 року чисельність
населення України – 41,8 млн.чол. (за даними https://index.minfin.com.ua/ )
Визначте, з якими державами межує Україна?
Скільки їх? Розгляньте нижче подану карту:
1. Опрацюйте матеріал уроку.
2. Виконайте завдання за посиланнями:
а) https://online.seterra.com/uk/vgp/3157?c=5K2BN
б) https://learningapps.org/10092911
в) https://online.seterra.com/uk/vgp/3154?c=QVJT4 Бажаю вам успіхів!
2. Виконайте завдання за посиланнями:
а) https://online.seterra.com/uk/vgp/3157?c=5K2BN
б) https://learningapps.org/10092911
в) https://online.seterra.com/uk/vgp/3154?c=QVJT4 Бажаю вам успіхів!
Узагальнення Ваших знань буде проведено у вересні. Апоки що...
Повторююте вивчений матеріал, готуєтесь до підсумкового оцінювання.
Повторююте вивчений матеріал, готуєтесь до підсумкового оцінювання.
Успіхів вам, шановні учні! Сподіваюсь, що ви отримали нові знання і задоволення від такої роботи!
Урок № 18:
Тема: Підсумкове оцінювання
Немає коментарів:
Нові коментарі наразі не дозволено.