8 клас - географія

Тиждень 05.05.21 - 07.05.21
Урок № 11:
Тема: Класифікація міст. Урбанізація.
1. Опрацювати § 52 - 53.
2. Перегляньте відео за посиланням, про класифікацію міст і сіл в світі (з 6 хв. 04 с. до 7 хв. 03 с.) https://www.youtube.com/watch?v=lFHfYUpwZhQ
3. Занотуйте в зошит поняття «система розселення».
4. Що є основою для поділу населених пунктів на міські і сільські?
5. Випишіть області України, в яких найбільший відсоток міського населення.
6. Користуючись текстом підручника, складіть класифікацію міст:
а) за кількістю населення
б) за функціями, які вони виконують
7.  Користуючись Інтернет даними, наведіть приклади міст світу та України (2 світових та 2 –Україна) до кожної з груп (як за чисельністю, так і за функціями, які вони виконують).
8. Використовуючи подану нижче схему, позначте міста – мільйонники та надвеликі міста в світі та в України.
9. Які особливості характерні для кількості сільського населення
а) у високорозвинутих країнах
б) у країнах, що розвиваються
10. Виконайте інтерактивну вправу "Чи знаю я міста України?"
https://learningapps.org/9218836
11. Сформулюйте поняття «світове місто». Наведіть приклади світових міст у різних регіонах. Чи є в Україні світові міста або претенденти?
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Виконайте завдання № 4, стор. 257
3. Виконайте завдання № 5, стор. 263.
Бажаю вам успіхів!

Тиждень 26.04.21 - 30.04.21
Урок № 10:
Тема: Густота населення.
1. Опрацювати § 52.
2. Виконайте підсумковий тест з теми «Демографічні процеси та статево-віковий склад населення України та світу» за посиланням https://forms.gle/9bGvTi1Svi3uRCCeA
3. Перегляньте відео за посиланням, про густоту населення, територіальні відмінності густоти населення у світі (до 6 хв. 04 с)
4. Дайте короткі відповіді на запитання (у зошит):
а) Що таке «розселення населення»?
б) Що таке «густота населення»?
в) Назвіть причини, що впливають на густоту населення.
д) Чи впливає кількість населення у країні на густоту населення? Як саме?
5. Перегляньте відео за посиланням, про густоту населення, територіальні відмінності густоти населення в Україні (до 4 хв. 20 с.)
6. Робота з картою стор. 255 «Україна. Розселення населення».
а) Назвіть області України з:
-  найвищою густотою населення;
-  найнижчою густотою населення.
Вкажіть можливі причини такого розселення.
б) Порівняйте густоту населення Київської області із середньою в Україні.
в) За посиланням  https://index.minfin.com.ua/ua/reference/people/ 
ознайомтеся з загальною чисельність населення України, картосхемою та виділіть найбільш густотозаселені на найменшгустозаселені області. Запишіть їх у зошит. 
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Розв’яжіть задачу:
а) Обчисліть густоту населення Франції, обравши необхідні дані (округліть до цілого числа): площа тис.км2  - 544.0; народжуваність ‰   12.3; урбанізація % - 78; населення млн. осіб - 65.4; смертність ‰  - 9.2.
б) Обчисліть середню густоту населення республіки Корея з розрахунку на 1 км, якщо її площа становить 99,5 тис. км2, а кількість населення - 47 млн осіб, більшість яких живе на узбережжі країни.
Бажаю вам успіхів!
Урок № 9:

Тема: Механічний рух населення.
1. Опрацювати § 51.
2. Перегляньте навчальні відео: 
https://www.youtube.com/watch?v=x8RfuTG3ib8 (перегляньте до 3 хв. 48 с.)
3. У зошит випишіть визначення "міграції", "еміграція", "імміграція". 
Побудуйте у зошиті схему «Види міграцій» та вкажіть їх приклади. 
Використовуючи текст підручника випишіть у зошит найбільші міграційні потоки. Наприклад, Індія – США, Іспанія, Іран (звідки – куди).
Розгляньте карту стор. 250 і випишіть області України з найбільшою та найменшою кількістю внутрішньо переміщених осіб.  Декількома реченнями поясніть причину.
Випишіть визначення поняття «діаспора». 
Випишіть країни із найбільшою українською діаспорою (західною та східною).
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Виконайте практичну роботу № 12.
Народжуваність у проміле потрібно перетворити у тисячі чоловік, пам’ятаючи, що проміле – це тисячна частка чогось.
Наприклад 14 ‰ = 14 000 чоловік.
Врахуйте природний приріст населення, сальдо міграції. 
Сальдо міграції – різниця між імміграцією та еміграцією.
3. Виконайте тестову роботу за посиланням:
 https://forms.gle/6jQ57xJJYWqyX9ev7 
Бажаю вам успіхів!

Тиждень 19.04.21 - 23.04.21
Урок № 8:
Тема: Статево-віковий склад населення.

1. Опрацювати § 50.
2. Перегляньте навчальне відео
https://www.youtube.com/watch?v=x8RfuTG3ib8 (починаючи з 3 хв. 48 с.) 
https://www.youtube.com/watch?v=knRl06jB8yo
Опрацюйте за посиланням опрну схему: 
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Виконайте у зошиті практичну роботу № 11 "Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу". 
Бажаю вам успіхів!

Урок № 7:

Тема: Кількість населення в світі та Україні. Природний рух.
1. Опрацювати § 49.
2. Перегляньте відео за посиланням:
3. Прочитати параграф 49 та ознайомтеся з опорно-інформаційною схемою до теми "Динаміка чисельності населення світу та України", що наведена нижче. 
Ознайомтеся з даними Державної служби статистики України щодо демографічної ситуації в Україні у 2019 році. Напишіть основні причини, стрімкого зниження чисельності населення та запропонуйте шляхи покращення демографічної ситуації.

Демографічна ситуація  у 2019 році
Чисельність наявного населення в Україні, за оцінкою, на 1 січня 2020 р. становила 41902,4 тис. осіб.
Упродовж 2019 р. чисельність населення зменшилася на 250,8 тис. осіб. 
Залишається суттєвим перевищення кількості померлих над кількістю живонароджених: на 100 померлих – 53 живонароджені.

Виконати тест https://forms.gle/4E1visRZ8pBKjdsR7
4.  Ознайомтеся з навчальним відео за посиланням: 
Ознайомтеся з опорно-інформаційною схемою до розділу «Природний рух населення світу та України», що наведена нижче.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Завдання 1. За даними таблиці розрахуйте коефіцієнти природного приросту (скорочення) населення України. Побудуйте графік динаміки коефіцієнтів народжуваності, смертності та природного приросту (скорочення) населення України у 1990-2018 роках. Графік у Вас має бути таким як на схемі, що нижче.
Коефіцієнти народжуваності, смертності та природного приростунаселення України, у розрахунку на 1000 жителів
Бажаю вам успіхів!

Тиждень 12.04.21 - 16.04.21
Урок № 5:
Тема: Моря України
1. Опрацювати § 44 - 45.
2. Добрий день діти! Протягом декількох уроків ми знайомились з ПК України.
* В яких природних зонах розташована Україна?
* Які гірські системи розташовані в Україні?
А сьогодні ми познайомимось з морями.
Море -  не лише краса, насолода від купання в цілющій морській воді. Це ще й трудівник, який працює на благо людини, забезпечує її добробут, відкриває шлях до Світового океану.
Наші знання про природні умови України були б неповними без знань про моря. Кожне море є природним комплексом, у якому, як і у суходільних комплексах, усі складові компоненти тісно взаємопов’язані та взаєиообумовлені. Цей зв’язок комнонентів Чорного моря стане предметом нашого сьогоднішнього уроку.
Перегляньте відео урок "Чорне море":
Перейдіть за посиланнями на інтернет ресурси та виконайте завдання, що запропоновані для перевірки засвоєння знань:
https://learningapps.org/2524181?
3. Азовське море – внутрішнє море басейна Атлантичного океану. Азовське море Керченським проливом з’єднується з Чорним морем. З заходу в море глибоко врізається Кримський півострів. Південні береги погорбовані, урвисті, інші переважно низовинні, місцями заболочені. Багато заток, деякі виокремлюється піщаними косами. 
Перегляньте відео урок "Азовське море":
Перейдіть за посиланнями на інтернет ресурси та виконайте завдання, що запропоновані для перевірки засвоєння знань: 
https://learningapps.org/2524191?fbclid=IwAR3Kb1jmfv1Jgovd_DozYCAYjqOm7yxMiD4XfKisvw7bOZS2LLNvu6KbiqA
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Виконати тест за темою "Моря України": 
3. Тест на узагальнення знань "Українські Карпати і Кримські гори. Чорне і Азовське моря": https://naurok.com.ua/test/start/109109
Бажаю вам успіхів!

Тиждень 05.04.21 - 09.04.21
Урок № 4:
Тема: Гірські ландшафти України
1. Опрацювати § 41 - 43.
2. Запрошую вас у віртуальну подорож гірськими ландшафтами України.
Більшу частину нашої країни займають рівнини, але є також дві досить великі гірські системи: однією із них є Українські Карпати.
Перегляньте відео урок за посиланням: 
https://www.youtube.com/watch?v=bM82eQ3m8qc&feature=youtu.be
Українські Карпати, розташовані на крайньому заході України:
Українські Карпати є фізико-географічною провінцією Альпійсько-Карпатської гірської країни, яка тягнеться смугою через території 13 країн Європи: від південного сходу Франції до західних частин України. На крайньому заході України розташована частина Східних Карпат, які називають Українськими, або Лісистими Карпатами.
Вони простягаються смугою завдовжки 280 км і завширшки 100 км з північного заходу на південний схід Це молоді гори, здебільшого середньо- і низьковисотні складчасто-брилові. Значну роль у формуванні їх поверхні відіграли річки, глибокі долини яких утворилися вздовж розломів. Абсолютні висоти гірської системи коливаються від 400 м біля підніжжя гір до 2 000 м уздовж основних хребтів.
Карпатські гори складаються з кількох паралельних гірських хребтів. Північно-східну смугу хребтів утворюють Зовнішні Карпати. Гори мають згладжені куполоподібні форми рельєфу.
Центральну частину Українських Карпат займає невисокий (800-1200 м)  Верховинський Вододільний хребет. 
Полонинсько-Чорногорські Карпати – найвища смуга гір, до яких належать Полонинський хребет. Його середні висоти становлять 1 500 м, а максимальні сягають понад 2 000 м: г. Говерла (2 061 м). Характерною рисою цієї частини Карпат є наявність полонин – округлих безлісих вершин, вкритих субальпійськими луками.
Мармароський масив. Має круті, місцями стрімкі схили, гострі скелясті гребені й вершини, глибокі річкові долини. Найвища вершина – г.  Піп-Іван Мармароський (1 936 м). 
Вулканічні Карпати – низький хребет, розчленований долинами річок на окремі масиви. Це – пасмо згаслих вулканів з рештками їх конусів, які чергуються з плоскими поверхнями лавових плато. 

Клімат
Карпатська гірська країна розташована в межах помірного кліматичного поясу і відрізняється від навколишніх рівнин нижчими пересічними температурами повітря, меншою тривалістю безморозного  періоду та більшою кількістю опадів.
Найвологіше місце в Україні це село Руська Мокра – 2238 мм.
Сніговий покрив тут лежить у середньому 116 днів на рік.
Дуже багато в Карпатах і річок. Усього близько 28 тисяч. Їх течія стрімка й бурхлива; досить часто вони несуть із собою велику кількість уламкового матеріалу. Річки переважно неглибокі, до півтора метри завглибшки, нерідко з порогами. Зафіксовано багато випадків повеней та паводків на річках, особливо навесні й на початку літа, які завдають значних збитків народному господарству. Одна з причин цього явища – масове вирубування лісів. Лісистість Карпатських гір становить третину від загальної площі лісів в Україні. 
4. На півдні України, на Кримському півострові є ще одна гірська система – Кримські гори:
https://www.youtube.com/watch?v=WBMgkTURPeE&feature=youtu.be
Географічне положення.
Кримські гори розташовані на Півдні України, а саме – на Півдні Кримського півострова. Простягаються на 180 км з південного заходу на північний схід від мису Фіолент поблизу Севастополя до мису Іллі біля Феодосії. Як бачимо Кримські гори є невисокими й невеликими за розміром (займають близько 1% площі України).
Рельєф та геологічна будова.
Гірська система Криму утворена  трьома паралельними пасмами – Зовнішнім (250-390 м), Внутрішнім (550-750 м.) і Головним (1200-1500 м), які змінюють одне одного з півночі на південь. Зовнішньому та внутрішньому пасмам відповідає така форма рельєфу, яка притаманна в особливій мірі Кримським горам - куести Це височина з дуже пологими Північними та крутими Південними схилами.
В межах Головного пасма поширені яйли – згладжені рівнинні поверхні, підняті внаслідок інтенсивних тектонічних рухів.  
У середній частині пасма – розташовані найвищі яйли. Серед них – Бабуган Яйла з найвищою точкою Криму – г. Роман-Кош (1545 м).
Кліматичні особливості.
Клімат Гірського Криму, як і клімат рівнинної частини півострова, помірний континентальний з рисами субтропічного середземноморського. Однак між ними є суттєва різниця. Адже із підйомом по схилах гір зростає кількість опадів і знижується температура повітря. Кількість опадів в горах зростає в два рази і становить в середньому 600 мм за рік, а на високих вершинах – до 1 000 мм за рік.  Літо в горах прохолодне: середні температури липня становлять лише +15°С. Зима багатосніжна з середніми температурами січня –4°С. Саме ці зміни показників клімату є головною причиною висотної поясності ґрунтово-рослинного покриву в Кримських горах.
Кримські гори є бар’єром для проходження повітряних мас певних напрямків. Так, гори взимку затримують холодні маси з півночі та сходу на Південний берег Криму, а більш теплі й легші повітряні маси з півдня й заходу переходять через гори. Тому в Сімферополі наприклад  середня t січня -1 градус, а в Ялті  +4 градуси, хоча відстань між ними близько 50 км.
Західні й пд.зх схили гір – невітряні і вологі, а сх і пд.сх. – підвітряні і сухіші.
У Кримських горах беруть початок всі річки, які протікають на Кримському півострові. Більшість з них короткі і впадають у Чорне море, найдовша — Салгир несе води до Азовського моря, що пересихає влітку у пониззі.
Органічний світ.
Флора та фауна Кримських гір є досить різноманітною. Це у великій мірі зумовлене їхнім географічним положенням, пов'язано з проникненням в Кримські гори деяких видів рослин із різних кліматичних поясів:
1.  Середземноморські субтропіки – хвойні дерева, вічнозелені чагарники
2.  Помірний пояс Європи – широколистянолісові види, степові євразійські
240 видів рослини є ендеміками, чимало з них є одночасно й реліктами.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати конспект лекції.
2. Підкреслити зеленим несприятливі явища, які проявляються в Кримських горах, а червоним - які проявляються в Українських Карпатах: землетруси, селі, лавини, зсуви, обвали, ерозія, повені, буреломи, шквали, сильні вітри, посухи, суховії, курні бурі.
3. Підготуйте рекламний флаєр «Чому варто відвідати Українські Карпати?».
4. Перейдіть за посиланнями на інтернет ресурси та виконайте завдання, що запропоновані для перевірки засвоєння знань:
Бажаю вам успіхів!

Урок № 3:
Тема: Природні зони України: лісостепова та степова зони
1. Опрацювати § 39-40.
2 Перегляньте відео уроки за темою "Лісостепова та степова зони України"
3. Перегляньте відео, опрацюйте текст підручника та заповніть таблицю (відповіді повинні бути чіткі та короткі):
4. Виконайте інтерактивну вправу
Домашнє завдання:
1. Опрацювати конспект лекції.
2. Виконання інтерактивних вправ:
а) розгадати кросворд «Український степ»: http://learningapps.org/display?v=p9522zpx101
б) скласти пазл: http://learningapps.org/display?v=p6603sc6n01
Бажаю вам успіхів!

Тиждень 29.03.21 - 02.04.21
Урок № 2:
Тема: Природні зони України: мішані та широколисті ліси
1. Опрацювати § 38.
2 Перегляньте відео урок за темою "Мішані й широколисті ліси"
3. Перегляньте відео-презентацію та опрацюйте текст підручника.
Мішані й широколисті ліси:
Домашнє завдання:
1. Опрацювати конспект лекції.
2. Заповнити таблицю (відповіді повинні бути чіткі та короткі):
3. Скласти кросворд "Лісова зона України"
4. Додатково (10 - 12 балів):
- презентація з теми "Заповідні території лісів України" 
Бажаю вам успіхів!
Урок № 1:
Тема: Ландшафт як просторово-цілісна система
1. Опрацювати § 36 - 37.
На попередніх уроках ми вивчали різні природні компоненти території України. При цьому завжди звертали увагу на взаємозв’язок, що виникає між ними та на відмінний результат різноманітності їх поєднання. Саме ці результати і є нашим об’єктом вивчення на сьогоднішньому уроці.  
2. Перегляньте відео урок за темою "Ландшафти".
https://www.youtube.com/watch?v=LFeOOsA3VDM&list=PLuKEIL5ZUv-UHiMSsge7C8jApffY4645u&index=54
Прийом «Nota bene» (запишіть у зошоті)
Природний комплекс (лат. complexus — «зв’язок») — система окремих природних об’єктів у їхніх природних взаємозв’язках. Природними комплексами є природа загалом (навколишнє природне середовище), урочища, ландшафти, екосистеми, біогеоценози тощо. Найбільшим природним комплексом є географічна оболонка. У її межах виділяють менші природні комплекси — материки та океани, природні зони, тощо.
Ландшафт (нім. — «вигляд простору», «краєвид», де land — це земля, територія, простір, a schaff — суфікс, що означає взаємодію, взаємний зв’язок, образ якого формується конфігурацією місць, що займають і змінюють належні до нього елементи). Простіше кажучи — будь-який простір з характерним виглядом.
Наука, що їх вивчає, називається ландшафтознавством.
3. Основні чинники формування ландшафтів




4. Одиниці класифікації ландшафтів

5. Перегляньте відео урок за темою "Районування ландшафтів. Антропогенні ландшафти".

Вплив діяльності людини на формування ландшафтів

—  сучасні ландшафти території України зазнали істотних змін під впливом господарської діяльності людини. Унаслідок використання різних видів ресурсів більша частина природних ландшафтів перетво­рилася на антропогенні.

ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ УРОКУ

Каленик Геренчук — український фізико-географ, гео­морфолог, ландшафтознавець, докор географічних наук, професор. Каленик Іванович народився 1904 року в селі Біла, нині Чемеровецького району Хмельницької області. Закін­чив 1925 року Кам’янець-Подільський інститут народної освіти (нині Кам’янець-Подільський національний уні­верситет). Викладав у Кам’янець-Подільському учитель­ському інституті (1932-1938). 1945-1954 роках працював у Чернівецькому університеті. Завідував кафедрою фі­зичної географії. Від 1954 року працював у Львівському університеті: 1954-1974 рр. — завідувач кафедри фізичної географії, від 1979 р. — професор.

Головні наукові доробки та праці присвячені: - питанням розвитку рельєфу;    - проблемам ландшафтознавства; - проблемам фізико-географічного районування території України; - природоохоронним проблемам; - загальним і регіональним питанням фізичної географії та геоморфології.

Автор підручника та кількох навчальних посібників для студентів вищих навчальних закладів і вчителів. Співавтор (редактор) восьми монографій, присвячених природі західних областей України. Очолював Львівський відділ Географічного товариства УРСР. Почесний член Географічного товариства СРСР (від 1970 року).

Домашнє завдання:
1. Опрацювати § 36-37 підручника.
2. Виконати дослідження на ст. 180 № 7.
3. Випереджувальне завдання. Знайти в художніх творах опис ландшафтів України (вірші, проза).
Бажаю Вам успіхів!


                             

Тиждень 12.04.21 - 16.04.21
Урок № 5:
Тема: Використання природно-ресурсного потенціалу України
1. Опрацювати § 46 - 47.
2. Перегляньте відео урок з цієї теми:
https://www.youtube.com/watch?v=pawRCPz_SlY
3. Використовуючи хмару слів складіть схему (у зошит)  «Види природних ресурсів»: 
«Постав свою власну оцінку»
Напишіть види природних ресурсів України та оцініть їх використання в Україні за 12-тибальною системою. Коротко (трьома реченнями) зробіть висновок.
Прочитайте статтю «Вісім екологічних проблем в Україні » за посиланням.
Перегляньте відео за посиланням:
Спробуйте довести позитивний та негативний вплив на людину усіх благ цивілізації. (у вигляді порівняльної таблиці):
На сайті https://meteo.ua/ (головна сторінка – meteomed+) простежте протягом тижня за впливом метеоумов на самопочуття людини. Зіставте ці дані із власним самопочуттям. Проведіть опитування серед знайомих Вам людей різного віку щодо їхнього стану здоров’я в досліджувані дні. Зробіть висновки про важливість інформації, розміщеної на meteomed+.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Проаналізуйте матеріали «Позиції України в рейтингу екологічної ефективності у 2018 році», які розміщені за посиланням:  http://edclub.com.ua/analityka/pozyciyi-ukrayiny-v-reytyngu-ekologichnoyi-efektyvnosti-u-2018-roci. За відповідними матеріалами, створіть схему «Як Україні стати більш екоефективною?», вказавши конкретні кроки, які має зробити країна.
Бажаю вам успіхів!
Урок № 6:
Тема: Використання природно-ресурсного потенціалу України
1. Опрацювати § 48.
2. Перегляньте відео урокз цієї теми:
https://www.youtube.com/watch?v=kPYALfGmZCM
3. Природно-заповідний  фонд України
Законодавча база:
-  Закон України “Про природно-заповідний фонд України”,
- Закон України “Про загальнодержавну програму формування національної екологічної мережі”.
До природно-заповідного фонду України належать:
природні території та об'єкти — природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища;
штучно створені об'єкти — ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва.
Заказники, пам'ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.
Загалом, нараховується 11 категорій територій і об'єктів загальнодержавного та місцевого значення.
Основні функції природоохоронних територій:
-  Зберігається генофонд живих організмів,
-  Відновлюються природні ресурси,
Регулюється стан природного середовища, яке використовується з рекреаційною та дослідницькою метою.
Ознайомтеся за з відео роликами про заповідний фонд України:
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Перейдіть за посиланнями на інтернет ресурси та виконайте завдання, що запропоновані для перевірки засвоєння знань.
а)Заповідники України
https://learningapps.org/3769238
б) Національні парки України
https://learningapps.org/2524206
в) Природні та біосферні заповідники України
https://learningapps.org/2524217
г) Природоохоронні території України
https://learningapps.org/2237614
Бажаю вам успіхів!








































































































Урок № 11:
Тема: Вплив урбанізації на розселення населення.
1. Опрацювати § 53 - 54.
2. Перегляньте відео за посиланням, (з 7 хв. 03 с.) https://www.youtube.com/watch?v=lFHfYUpwZhQ
та відео-урок за посиланням, https://www.youtube.com/watch?v=48lQtQkOhHQ
3. Занотуйте в зошит поняття «урбанізація». Який рівень урбанізації в світі? Україні?
4. Випишіть ознаки урбанізації:      а)              б)                 в)
5. Що означає поняття «агломерація».
6. За схемою визначте види агломерацій, наведіть приклади в Україні: 
7. Дайте визначення поняття «мегаполіс». Випишіть найбільші мегаполіси світу. Користуючись картами атласу, відшукайте і позначте  їх на карті. 
8. Дайте визначення поняттям «субурбанізація», «хибна урбанізація», «рурурбанізація».
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.

2. 2. Складіть схему поділу країн за рівнем урбанізації. Наведіть приклади.
3. Назвіть найбільш і найменш урбанізовані області України.
4. Перегляньте коротке відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=cfrdxJz6XOo – Урбанізація і гармонія.
Сформулюйте переваги і проблеми, які виникли внаслідок урбанізації. Оформіть свої судження у вигляді есе, або в іншому вибраному за бажанням форматі.
Бажаю вам успіхів!
Тиждень  27.04 - 30.04.20
Урок № 12:
Тема: Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї
1. Опрацювати § 55.
2. Перегляньте відео про національний та етнічний склад населення світу до 4 хв. 33 с. https://www.youtube.com/watch?v=gbZ-XZva8Fs
А також віде з цієї теми:

- Етноси. Найпоширеніші мовні сім`ї світу

- Національний та етнічний склад населення України

- Більш розгорнута розповідь
3. Що  таке «Етнос»
Ò Е́тнос — стійке соціальне угруповання людей, що виникло упродовж тривалого історичного розвитку на певній території, де люди мають власну біологічну складову (раса, спільне походження), мову, культуру, господарство, територію проживання, самопізнання, зовнішній вигляд та інше.
Ò Однією з головних рис етносів (племен, народностей, націй) є спільна мова, тому назви народів і мов найчастіше збігаються.
Ò  У світі налічується близько  5 тисяч  етносів.
Етапи формування етносу
1.Найпершою формою етносу, що історично виникла, було  плем'я. Зараз племена ще збереглися в лісах Амазонії, деяких країнах Африки, Азії, островах Тихого океану.
2. З плином часу кровна спорідненість замінялася спільністю території проживання й формувалася народність.  В Європі першими народностями були наприклад давньоруська, польська, давньонімецька, північнофранцузька та інші.
3. Коли спільні риси мови, культури, єдність території набувають стійкого характеру, народність перетворюється в націю – останню форму етносу.
Етнічний склад населення світу
Ò Етнічний склад населення світу дуже строкатий. Адже він складається з великої кількості так званих етнічних спільнот - племен, народностей, націй. Однак поняття «народ» («етнос») не варто ототожнювати з поняттям «нація».
Формування нації
Ò Нація є спільнотою, яка вирізняється не лише спільністю історичного походження, культури і території, а й власною державністю або прагненням до її створення. 
Ò Не всі племена та народності формують нації. Дрібні групи людей не в змозі розвивати свою мову, культуру та власне господарство. З часом вони зливаються з сусідніми націями, засвоюючи їх мову та культуру, що врешті-решт веде до зміни національної самосвідомості людей.
Найбільші нації світу
Ò Націй чисельністю понад 10 млн. осіб у світі лише 67, серед них китайці, хіндустанці, американці, росіяни, японці та інші.
Мови народів світу
Ò Нації та народності об'єднують у споріднені групи, що дає можливість простежити їх походження. Найважливішою для цього ознакою є мова. Загальне число мов на Землі становить 4-5 тисяч. Здебільшого, кожній нації та народності притаманна своя мова. Проте, мов значно більше, ніж націй.
Мовні сім’ї
Ò Мови світу за ознакою спорідненості об’єднують у мовні сім’ї . Сім’ї поділяють на групи. Найбільш поширені мови індоєвропейської сім’ї, яка включає близько 100 різних мов. Ними розмовляє близько 45 % населення світу. Ця сім’я об’єднує 10 мовних груп, але тільки чотири з них (індоарійська, романська, германська і слов’янська) мають понад 100 млн. осіб кожна.
Ò  Українська мова належить до слов'янської групи найчисельнішою в світі індоєвропейської мовної родини (сім’ї).
Цікаво знати, що:
Ò На земній кулі проживає понад 4 тис. різних етносів, близько 800 націй, які використовують для спілкування до 5 тис. різних мов.
Частка основних мовних сімей у населенні світу (%)
Найпоширеніші  мови світу
Країни за етнічним складом населення поділяють на:
Ò За національним (етнічним) складом населення всі країни поділяють на однонаціональні та багатонаціональні.
Однонаціональні країни
Ò Однонаціональні країни виникають тоді, коли збігаються етнічні межі та політичні кордони.
Ò Такі країни переважають в Європі (Польща), Латинській Америці (Аргентина), Південно-Західній Азії (Японія).
Багатонаціональні країни
Ò Більшість у світі становлять багатонаціональні країни (Індія, Пакистан, Китай, Росія, США, Індонезія тощо). Є і двонаціональні країни: Бельгія, Канада. Для багатонаціональних країн характерним є федеративний адміністративно-територіальний устрій.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Складіть зв’язну розповідь, використавши отримані слова: понад, населення, 90%, одна, Ісландія, Ірландія, Японія, нації, незначна, країна. Про який тип країн від національного складу йшлося у вашій розповіді.
Бажаю вам успіхів!
Урок № 13:
Тема: Національний склад населення України
1. Опрацювати § 56.
2. Перегляньте видео: https://www.youtube.com/watch?v=mesOKvSK22E
3. Національний склад населення України
Ò В Україні проживають представники понад 130 національностей і народностей. Корінним населенням України є українці, угорці, румуни, молдавани і кримські татари.
Ò Чисельність українців становить 37,5 млн. осіб, або близько 78 % загальної кількості населення.

Національні меншини
Ò Національна меншина – спільнота людей певної національності, що проживають за межами етнічної батьківщини і становлять меншість порівняно з корінною нацією.
 Проживання національних меншин на території України

Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Пройдіть підсумковий тест з теми «Розселення» за посиланням
https://forms.gle/xsd2RtGw9efDWyFA8
3. Айте письмову відповідь на питання № 5, стор. 279.
Бажаю вам успіхів!
Тиждень  04.05 - 08.05.20
Урок № 14:
Тема: Релігія як явище культури
1. Опрацювати § 57.
2. Перегляньте відео про релігійний склад населення світу з 4 хв. 34 с. https://www.youtube.com/watch?v=gbZ-XZva8Fs
Перегляньте відео про релігійний склад населення світу та України https://www.youtube.com/watch?v=yZZEUQzzVkg
·     Прийом «Бліц-опитування» (усно)
          - Чи вважаєте Ви себе віруючою людиною?
          - Чи приймали Ви участь в релігійних заходах? Якщо так, в яких?
          - Що ви розумієте під поняттям толерантність?
3. Релігія як явище культури
Релігія — одна із форм духовної культури, яка являє собою особливу форму світогляду й світовідчуття. Релігія від лат. «religio» - означає «набожність», «святиня», «предмет культу». Певною мірою із національним складом населення пов’язана і його релігійна орієнтація. Релігія глибоко проникає у звичаї та обряди, поєднує суто духовні елементи з національними, громадськими, сімейними та особистими. Взірцем  такого поєднання в нашій  історії є «Повчання Володимира Мономаха дітям», настанови отців Церкви, філософія Григорія Сковороди, вся творчість Т. Г.Шевченка та ін.
Світові релігії
Нараховується величезна кількість релігій, але світових (тобто тих, які сповідуються в усьому світі великою кількістю людей усього три: християнство, іслам і буддизм). Є наука – релігієзнавство, яка вивчає релігійні особливості різних віросповідань.
Перегляньте відео презентацію:

Релігія — це світогляд і світовідчуття та відповідна поведінка лю­дини, що ґрунтується на вірі в існування надприродного. Для суспіль­ства релігія є об’єднанням загальнолюдських цінностей і норм, невід’ємною частиною культури й окремої людини та етносу в цілому.
Конфе́сія (лат. confessio — визнання) — особливість віросповідання в межах певного релігійного вчення, а також об'єднання віруючих, послідовників цього релігійного віросповідання. Є релігії світові і національні.
Сучасна класифікація релігій базується на їх розподілі залежно від поширення і чисельності вірян.
Християнство — релігія, що базується на вірі в Ісуса Христа. Основні положення християнства (догми) сформульовані в Біблії та постановах Вселенських соборів. Центральне місце посідає до­гма воскресіння Ісуса Христа. Усі три гілки християнства — като­лицизм, православ’я і протестантизм — об’єднують близько 2 мі­льярдів вірян у всьому світі. Православ’я більш поширене в країнах Східної Європи та Близького Сходу; католиків найбільше у Захід­ній Європі, у країнах Америки; протестанти поширені в Німеччи­ні, Швейцарії, Великій Британії, скандинавських країнах, Канаді, Австралії, США та ін.
Іслам (від араб. покірність), або мусульманство, — релігія, що базується на вірі в єдиного всемогутнього бога Аллаха і його пророка-посланника Мухаммеда (або Магомета, звідки ще одна на­зва релігії — магометанство). У цій релігії виділяються дві основні течії — сунізм та шиїзм. Найбільше мусульман мешкає в Азії і Аф­риці, а їхня загальна кількість у світі сягає 1 мільярда та продов­жує швидко збільшуватися.
Буддизм — єдина зі світових релігій, що базується не на вірі в Бога, а на вірі в Будду — просвітленого, яким за певних обставин може стати будь-хто, якщо звільнить душу від страждань, зумовле­них нездійсненними бажаннями. Буддизм поширений в Індії, Мон­голії, Китаї, Шрі-Ланці, частково в Середній Азії і Сибіру (450 млн вірян).
Релігійні особливості мусульманства в поєднанні з сучасними тен­денціями розвитку геополітики, економіки, ідеології, культури при­звели до зростання в міжнародних відносинах ролі країн ісламського світу. Крім того, багато військово-політичних конфліктів у сучасному світі почалися з протистояння прихильників різних віросповідань.
Ознайомтеся з матеріалами щодо динаміки зростання чисельності віруючих різних конфесій у світі за посиланням https://slovoproslovo.info/majbutnie-svitovykh-relihij-prohnozy-zrostannia-naselennia-2010-2050/
Релігійні вірування в Україні
Релігійна ситуація в незалежній Україні.
Згідно з офіційними даними, в Україні діє понад 24 тис. релігійних громад.     Зараз понад 50% населення вважають себе віруючими. Відповідно до традицій переважають християнські конфесії. Приблизно половина з них — православні . Решту майже порівну поділяють католики та протестанти, також представлені мусульмани . У центральних і  західних областях країни найчисленнішою є Українська православна церква Київського патріархату (УПЦ КП). У східних і південних областях міцні позиції зберігає Українська православна церква Московського патріархату (УПЦ МП). Вона має права широкої автономії, але перебуває у складі Російської православної церкви. 
На землях Галичини переважають греко-католики. Вони належать до Української греко-католицької церкви (УГКЦ), яка є найбільшою східною католицькою церквою у світі. У Галичині є прихильники і Римо-католицької церкви. Проте її вплив па релігійне життя регіону значно менший.
Протестантизм в Україні розділений на кілька конфесій, найчисленнішими з яких є євангельські християпи-баптисти, адвентисти, реформати, кальвіністи та свідки Єгови.
Кількість мусульман в Україні перевищує 400 тис. осіб. Здебільшого це представники кримських татар, турків-месхетинців, які живуть у Криму, Херсонській і Запорізькій областях.
Отже, у нашій державі існує об’єктивна поліконфесійність українського народу, що потребує терпимості та толерантного ставлення віруючих один до одного.
·     Інформаційна хвилина
«Історична подія квітня 2018 року – церковна автономія»
Верховна  Рада  України  підтримала  звернення  Президента  України  П. О. Порошенка до Вселенського патріарха Варфоломія щодо надання Українській православній церкві автономії (тобто самостійності), яку мають Болгарська, Грузинська, Сербська церкви. Православні віряни України чекають  на створення єдиної помістної християнської церкви.
Сучасна релігійна ситуація в Україні характеризується розколом православ'я.  У 1990 р.  була відновлена УАПЦ. У Харкові, Києві та інших містах відновилися її храми. Московський патріархат надав внутрішню автономію Українській православній церкві (УПЦ), але зберіг за собою право призначати вищих духовних осіб в Україні. Спроби президента Л. Кравчука та київського митрополита Філарета (Денисенка) домогтися від Московського патріархату повної незалежності УПЦ не вдалися. Тому частини УПЦ і УАПЦ за підтримки української влади виділились, утворивши Українську православну церкву Київського патріархату (УПЦ КП), яка й досі є ніким не визнаною. Таким чином, православ'я в Україні розкололось на три ворогуючі між собою конфесії, що надзвичайно ускладнює релігійну ситуацію.
·     Хвилина історії.

Багато військово-політичних конфліктів у сучасному світі (Ізраїль і Палестина, Грузія і Абхазія, Англія і  Ірландія, республіки колишньої Югославії) почалися з протистояння прихильників різних віросповідань. Це ще раз підтверджує той факт, що релігійна належність є дуже важливою у житті суспільства і потребує толерантного ставлення до всіх віруючих різних релігій.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Вікторина «Чи знаєте ВИ?» (письмово):
- Найдавніша світова релігія…
- Наймолодша світова релігія…
- Три гілки християнства…
- Найчисельніша гілка християн…
- Священна книга мусульман…
- Головна книга християн…
- Які світові релігії поширені на території України?...
3. Виконайте тест https://forms.gle/TeNbxJjDRN4Z2uty9
Бажаю вам успіхів!
Урок № 15:
Тема: Трудові ресурси. Зайнятість населення. Безробіття
1. Опрацювати § 58.
3. Сучасний світ вступив в інформаційну епоху свого розвитку. Основою переходу до інформаційної економіки в будь-якій країні світу є рівень кваліфікації та освіченості її населення. Знання по­трібні не тільки для просування вперед науки та технологій, а й для того, щоб вміти користуватися їх продуктами, не бути ізольовани­ми від сучасного світу.
Досліджуючи характер та структуру зайнятості населення кра­їни, можна дізнатися про рівень її соціально-економічного розви­тку. Тому мета сьогоднішнього уроку — зробити порівняльний ана­ліз трудових ресурсів і зайнятості населення в основних сферах господарства країн із різним рівнем розвитку та знайти зв’язок між структурою зайнятості населення та її соціально-економічним роз­витком.
Тож перш за все давайте з вами розглянемо одну із найголовніших складових  соціально професійної структури  - трудові ресурси. Ми з вами повинні розглянути такі терміни, як економічно активне населення, безробіття ,його види та причини.
Як ви думаєте, що таке  трудові ресурси?
Трудові ресурси - це частка населення, що має необхідні для роботи розумові здібності, знання, а також фізичні здоров'я. Також, це частина працездатного населення: чоловіки віком від 16 до 65 років та жінки віком від 16 до 60 років.
!Основу трудових ресурсів  складає економічно активне населення.
Що ж таке економічно активне населення?                                
Економічно активне населення — це частина населення обох статей, яка протягом певного періоду забезпечує пропозицію своєї робочої сили  для виробництва товарів і надання послуг.
З чого ж складається економічно активне населення?
Що таке на вашу думку зайнятість населення?
Зайнятість — це діяльність громадян, яка пов'язана із задоволенням особистих та суспільних потреб і приносить їм дохід у або іншій формі.
Яка ж буває зайнятість?
!Великою проблемою, як в Україні  так і в світ є безробіття.
Що ж це таке?
Безробіття — це складне соціально-економічне явище, при якому частина економічно активного населення не має роботи й заробітку.
!Безробіття класифікують за різними показниками. Давайте з вами їх  розглянемо.
Які ж функції безробіття?
Функції безробіття:
- відіграє роль резерву для здійснення розширення виробництва;
- відіграє роль пресу, що обмежує зростання зарплати;
- відіграє роль соціального санітара, що дозволяє проводити відбір кадрів.
Безробіття буває різне
 Як  ви думаєте, що є причиною безробіття?
Які ж наслідки безробіття?
- відбувається знецінення, недовикористання людського потенціалу суспільства;
- погіршується якість життя безробітних і членів їх сімей;
- відбувається втрата авторитету в сім’ї, руйнування соціальних зв’язків;
- посилюється тиск на розмір заробітної плати зайнятих з боку тих, хто конкурує на ринку праці;
- збільшуються витрати суспільства та індивіда на відновлення або зміну професійного статусу і рівня продуктивної праці;
- формуються категорії осіб, схильних до вчинків, що суперечать прийнятим соціальним нормам і цінностям;
- зміна соціального статусу людини за певних умов перетворюється на соціальну дискримінацію;
- відбувається втрата життєвої перспективи і навіть бажання жити. 
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Виконайте письмово. З’ясуйте, до яких категорій населення щодо працездатності належать такі люди:
· Тамарі Леонідівні 64 роки. Вона працює директором однієї зі столичних шкіл;
·  Олені Вікторівні 35 років. Вона – домогосподарка, доглядає за двома дітьми;
·   Галина Йосипівна, вийшовши на пенсію за віком, вирішила навчати онука англійської мови;
·   \Дмитрові 23 роки. Він – студент денної форми навчання одного зі столичних університетів;
·  \\Дмитру Федоровичу 45 років. Він живе у селі й працює на присадибній ділянці, забезпечуючи себе продуктами харчування;
·        Марині Іванівні 42 роки. Вона – інвалід І групи;
·        Микола закінчив інститут і шукає роботу за фахом;
·        Світланці 17 років. Вона закінчує середню школу;
·  \Катрусиній мамі 48 років. Вона 20 років працювала на шкідливому виробництві й вийшла на пільгову пенсію;
· \Христині 28 років. Її скоротили на роботі, але вона не зареєстрована на біржі праці;
·  \Петрові 14 років. Він навчається у вечірній школі і працює кур’єром у видавництві;
·  \Таїсія Антонівна, вийшовши на пенсію за віком, займається волонтерською діяльністю.
3. За  інтернетресурсами  знайдіть інформацію про 20  найперспективніших професій наступного десятиліття.  Уявіть собі, що ви очолюєте приватне підприємство. Які ви­моги до працівника ви поставите.
4. Розв'яжіть задачу. Обчисліть рівень безробіття в країні, якщо кількість трудових ресурсів становить 25 млн. чол., а кількість офіційно зареєстрованих безробітних – 3 млн. чол. 
                                                                              Бажаю вам успіхів!
Тиждень  11.05 - 15.05.20
Урок № 16:
Тема: Природа та населення нашого краю
1. Опрацювати конспект та перегляньте відео презентацію:
2. Географічне положення
Територія Дніпропетровської області розташована в центральній і східній частинах України, у середній та нижній течії Дніпра. Сам Дніпро поділяє область майже на дві рівні частини. Площа області - 31,9 тис. км². За площею Дніпропетровська область займає друге місце в Україні.
Територія області, кордони
Дніпропетровська область розташована у східній частині України. Площа території складає 31.9 тис. кв. км. Регіон межує з Донецькою, Запорізькою, Кіровоградською, Миколаївською, Полтавською, Харківською і Херсонською областями.
Рельєф
Поверхня області хвиляста рівнина. Середні висоти коливаються між 100 та 200 метрів. Найвища точка 211 метрів. Майже усе Правобережжя області займає Придніпровська височина, лише південно-західна частина розташована на Причорноморській низовині. Лівобережжя займає Придніпровська низовина, лише частково на кордони області заходять відроги Приазовської височини. Територія області дуже висічена ярами, балками, долинами річок.
Геологічна будова
За геологічною будовою територія Дніпропетровської області відноситься до докембрійської та кайнозойської ер. Через територію області проходить Докембрійська залізорудна провінція України, що відноситься до архейського періоду. Більша частина території області утворена у кайнозой. Лише частково західна частина території області утворена у палеозой. Територія області  знаходиться на Східно-Європейській платформі. Більшу її частину займає Український щит зі схилами. Лише північно-східна частина області розташована на Дніпровсько-Донецькій западині. Східні кордони області щільно прилягають до Донецької складчастої споруди.
Корисні копалини
Область одна з найбагатших на корисні копалини. Паливні корисні копалини представлені східною частиною Придніпровського буровугільного басейну. Вугілля невисокої якості, але у деяких родовищах наближається за характеристиками до кам’яного. На крайній півночі регіону розташовані два газових родовища. Геологічна будова зумовила домінування рудної та нерудної сировини. Так, у регіоні розташований найбільший залізорудний басейн України – Криворізький. Серед інших руд металів у регіоні присутні марганцеві руди (Нікопольське родовище), титанові, нікелеві, урану, золота. Серед нерудних корисних копалин присутні поклади каоліну, зокрема найбільше в Україні Просянівське, а також граніту, допоміжної сировини для металургії – формувального піску, талько-магнезиту, вогнетривких глин. Також в області є мінеральні води.
Клімат 
Клімат області помірно континентальний з жарким літом й помірно холодною зимою. Середня температура січня -4...-6 C, липня +20...+22 C. Середня річна кількість опадів 400-490 мм. Область лежить у посушливій, дуже теплій агрокліматичній зоні.
Водні ресурси
Наша область відноситься до областей, що малозабезпечені водними ресурсами. Область повністю лежить у басейні Дніпра. Довжина Дніпра в межах області складає 240 км. Річка представлена двома відокремленими ділянками течії. Стік річки зрегульований каскадом Дніпровських водосховищ, а в межах області присутні три з них: Дніпродзержинське, Дніпровське, а також є вихід до Каховського. Між Дніпродзержинськом та Дніпропетровськом збереглась невелика 25 км. ділянка природного русла Дніпра.
Води Дніпра активно використовуються для потреб населення (водозабезпечення) та промисловості, передусім чорної металургії, електроенергетики, хімії та нафтохімії, подекуди для зрошення сільськогосподарських земель. На північному сході області дніпровська вода перекидається до Сіверського Дінця каналом Дніпро-Донбас.
Область належить до водозабезпечених, однак такий стан досягається за рахунок транзитного потоку вод Дніпра. Локальних водних ресурсів недостатньо. Підземні води відносяться до трьох гідрогеологічних районів.
Ґрунти
Область відноситься до чорноземного району. Переважну більшість складають чорноземи типові. Також є південні на південному заході області. У басейнах  Самари, Орілі та Вовчої знаходяться лучні, лучно-чорноземні та лучно-болотні ґрунти. Загалом в області добрі за родючістю ґрунти.
Рослинність
Дніпропетровська область розташована у степовій зоні. Для неї характерні ковила, типчак, різнотрав'я. У долинах річок розташовані заплавні луки. Серед рослин, що занесені до Червоної книги України, на території області ростуть астрагал, ковила, любка дволиста, півонія. В області знаходяться декілька невеликих лісових масивів: Самарський, Дібрівський, Комісарівський, Грушеватський, Обухівський, Царичанський ліси, які здебільшого соснові та дубові. Також на території області розповсюджені лікарські рослини: звіробій, валеріана, горицвіт, кропива, ромашка.
Лісові ресурси
Лісистість Дніпропетровської області 6%. За цим показником вона належить до лісодефіцитних. Сучасні лісові насадження є переважно штучними, і представлені лісопарками, лісополосами, насадженнями санітарних зон. Із природних лісових масивів збереглися лише соснові бори лівого берега Самари, заплавні ліси лівого берега Дніпра та байрачні ліси і чагарники. Вік насаджень молодий; лише 5% лісів належать до категорії стиглих та пристигаючих. У видовому складі домінують сосна та дуб.
У Дніпропетровській області проводяться заходи щодо розширення лісів природоохоронно-рекреаційного значення, зокрема у числених лісових заказниках та Дніпровсько-Орільському природному заповіднику.
Тваринний світ
Дніпропетровщина лежить у степовій зоні. Для неї притаманні такі ссавці як ховрах, тушканчик, хом'ячок, лисиця, тхір, куниця. Серед птахів розповсюджені канюк, журавель, жайворонок. В області мешкають такі плазуни як ящірка, полоз, гадюка. Серед земноводних маються ропуха та жаба. У заплавах великих річок також спостерігають ондатру, бобра, кулика, лежня, крячка. Серед тварин занесених до Червоної книги України на території області спостерігають вечірницю малу та велетенську, тушканчика великого, тхора степового, балобана, жайворонка польового, дрохву, полоза жовточеревого.
Ландшафти
Ландшафти області відносяться до рівнинних східноєвропейських. Загалом ландшафти області є степовими й заплавними.
Дніпропетровщина розташована на південному-заході Східноєвропейської рівнинної ландшафтної країни, знаходячись у степовій посушливій дуже теплій зоні. Територія області поділена між двома підзонами: північностеповою і середньостеповою.
Природоохоронні території
На території області розташовано 114 природно-заповідних об’єктів загальною площею близько 26 тис. га. Серед них: 15 заказників державного значення; 3 пам'ятки природи, 24 заказники місцевого значення; 51 пам'ятка природи, 7 парків – пам'яток садово-паркового мистецтва; 3 заповідні урочища.
Населення
Чисельність населення Дніпропетровської області становить 3 533 тис. осіб (7,34% населення України). Центр області – м. Дніпро – великий індустріальний, науковий та культурний центр України з населенням більше 1 млн. чоловік.
Загальний  висновок
Дніпропетровська область належить до гарно забезпечених природними ресурсами. У структурі домінують мінеральні ресурси, зокрема ті, які являються сировиною для металургійного виробництва. Багаті земельні ресурси представлені родючими чорноземними ґрунтами, що виводить регіон у число найбільших виробників сільськогосподарської сировини. Дефіцит місцевих водних ресурсів компенсується транзитним потоком дніпровської води.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Підготуватися до підсумкового оцінювання за дистанційний курс.
                                                                              
Успіхів вам, шановні учні! Сподіваюсь, що ви отримали нові знання і  задоволення від такої роботи! 











Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.