7 клас - географія

                             Тиждень  05.05.21 - 07.05.21
Урок № 11:
Тема: Тихий та Атлантичний океани
1. Опрацювати § 6, 8 (7а, 7в)
2. Опрацювати § 54, 56 (7б) 
ТИХИЙ ОКЕАН
3. Перегляньте відео-урок:
4. Виконайте у зошиті схему:
5. Користуючись текстом підручника доповніть речення. Запишіть тільки доповнення:
Назву «Тихий океан» вперше вжив …
- Найглибшою западиною Тихого океану є …
- Тихий океан розташований в межах …… літосферної плити.
- На межі взаємодії Тихоокеанської літосферної плити з іншими утворилося…
6. Перегляньте відео-урок:
7. На основі прочитаного тексту і переглянутого відео доповніть подані нижче речення (запишіть тільки доповнення):
-Тихий океан розташований в усіх кліматичних поясах, окрім … .
-Значна протяжність океану з півночі на південь зумовлює зміну середньорічної температури води від …  на екваторі до … на півночі та півдні.
-Велика частина Тихого океану лежить у …, … , … поясах обох півкуль, тому він … серед інших океанів.
-Незважаючи на його назву, він найбільш … на планеті: на півночі і на півдні часто бувають … , а також тропічні циклони – … .
-Для помірного поясу обох півкуль характерні постійні … вітри, а втропічних широтах постійно дмуть … .
-В океані поширені майже всі типи водних мас, окрім … .
-Оскільки океан дуже витягнутий з заходу на схід, переважають … рухи води.
-В океані сформувалися найпотужніші течії ( перелічити їх назви, спочатку теплі, а потім холодні), які утворюють … .
-Тваринний світ надзвичайно … і … .  Поширені лососеві риби: …. , тварини – гіганти: …. , а також ссавці … .
-До берегів океану виходять території понад … країн, в яких проживає майже … населення Землі.
8. Прийом «Німа карта». За поданим нижче малюнком підпишіть назви течій, які відповідають кожній цифрі на карті.
АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН
9. Перегляньте відео-урок за посиланням:
10. Заповніть у зошиті таблицю, користуючись текстом підручника.
Дослідження Атлантичного океану
11. Користуючись текстом підручника доповніть речення. Запишіть тільки доповнення:
- Найглибшою западиною Атлантичного океану є …
- По дну Атлантичного океану тягнуться найдовші у світі серединно-океанічні хребти …
- Атлантичний океан розташований в  таких кліматичних поясах: ...
- Більш холоднішими районами Атлантичного океану є ...
- Найтепліші води Атлантичного океану в … широтах.
- Найвища солоність води в Атлантичному океані спостерігається у … широтах.
- Найпотужнішою теплою течією Атлантичного океану є … 
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. У вільну хвилинку. «Граючись – навчаюсь»:
3. Складіть сенкан про океан.
* Творче завдання (за вибором учня):
Користуючись інтернет-джерелами, підберіть матеріали про Тихий океан під рубриками: «Океан – рекордсмен», «Загадки, факти, таємниці», або на тему, вибрану вами.
                                                                                             Бажаю вам успіхів! 

Тиждень  26.04.21 - 30.04.21
Урок № 9:
Тема: Населення Євразії. Найбільші держави
1. Опрацювати § 52-53 (7)
2. Опрацювати § 50 (7а, 7в)
3. Перегляньте відео-урок:
а) https://www.youtube.com/watch?v=RjQ96lS45_c&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=55
б) https://www.youtube.com/watch?v=frnPYJ2v7hU&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=56 
Заповніть у зошиті таблицю, користуючись текстом підручника.
Расовий склад населення Євразії 
Виконайте у зошиті схему:
Користуючись поданим матеріалом доповніть речення. Запишіть їх у зошит.
- Найбільшою мовною сім’єю на території Євразії є…
- Українці належать до …. групи народів.
- Найчисельнішими народами світу та Євразії є …
- Причинами нерівномірного розміщення населення Євразії є…
- Найбільшою за площею державою світу є …
- Найменшою за площею державою світу є …
- Найрозвинутішими державами Євразії є …
4. Перегляньте відео-уроки за поданими посиланнями:
На основі переглянутого відео заповніть таблицю про одну з (обраних вами)
країн Європи і одну країну Азії (з відображених у темі):
5. Про одну із країн (за власним вибором) виконайте творчу роботу
а) підберіть матеріали під рубрикою «Це цікаво знати!» 
б) складіть сенкан (за прикладом)
«Апеннінський чобіт»
Багата, весела, високорозвинута
Країна спагетті, піци, історичних споруд
Італія
Для роботи можете використати відео за посиланнями:
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. «Відгадай країну за контурами». До поданих контурів підпишіть назви держав і їх столиць:
3. Перевір свої знання країн та їх столиць:

                                                                                             
Бажаю вам успіхів!

Тиждень  19.04.21 - 23.04.21
     Урок № 8:
Тема: Зміни природи людиною
1. Опрацювати § 51 (7б)
2. Опрацювати матеріал уроку (7а, 7в) 
3. Перегляньте відео-урок: 
     в) https://learningapps.org/display?v=pi9mye9x520                           
       5. Перегляньте відео-урок
       6. За матеріалами відео-уроку створіть таблицю «Національні парки Євразії»
Домашнє завдання:
 1. Опрацювати матеріал.
 2. За інтернет-ресурсами випишіть об’єкти, які віднесені до списку Світової природної спадщини ЮНЕСКО. Підготуйте презентацію (проект) про один із об’єктів. Надішліть на електронну пошту вчителя географії або надасте проект після закінчення карантину. 
                                                                                             Бажаю вам успіхів!
Урок № 7:
Тема: Природні зони Євразії
     1. Опрацювати § 47-49 (7а, 7в)
2. Опрацювати § 48-50 (7б)
3. Перегляньте відео-уроки за посиланням:
а)https://www.youtube.com/watch?v=bsez2ItjlJw&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=52
б)https://www.youtube.com/watch?v=OWgk71zOk2I&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=53
       4. Виконайте наступні завдання (усно):
       а) Назвіть відому вам закономірність у зміні природних зон.
       б) Поясніть, як до кліматичних умов пристосувалися рослини та тварини?
       в) Чим відрізняються особливості природи області гірського снігу від зони арктичних пустель?
       Виконайте у зошиті таблицю, користуючись текстом підручника, відео презентацією та інтернет-ресурсами:

Природні зони Євразії


Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Виконайте завдання за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/start/322423
3. Закріпіть свої знання географічної номенклатури
Бажаю вам успіхів!

                         Тиждень 12.04.21 - 16.04.21
Урок № 6:
      Тема: Внутрішні води Євразії
1. Опрацювати § 45-46 (7а, 7в)
2. Опрацювати § 46-47 (7б) 
3. Перегляньте відео-уроки за темою:
а)https://www.youtube.com/watch?v=9s54M3pZsSI&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=50

б)https://www.youtube.com/watch?v=V97OhtN3MvY&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=51
4. За текстом підручника та інтернет-ресурсами визначте, до басейнів яких океанів належать річки Євразії: Євфрат, Волга, Єнісей, Дунай, Тигр, Дніпро, Дністер, Інд, Рейн, Ельба, Меконг, Янцзи, Хуанхе, Амур, Об, Лена, Ганг. Розподіліть їх у таблицю
                                        Басейни стоку річок Євразії 
5. За допомогою інтернет-ресурсів здійсніть уявну подорож однією із річок Євразії (на вибір). Виконайте письмово за планом.
а) Назва річки.
б) До басейну якого океану належить.
в) Місце витоку.
г) Напрямок течії.
ґ) Основні притоки.
д) Режим річки та переважаючий тип живлення.
е) Господарське використання.
6. Виконайте  завдання
2) https://learningapps.org/6915691
7. Складіть схему:
8. За матеріалами підручника та інтернет-ресурсами розподіліть озера Євразії: Ладозьке, Женевське, Каспійське море, Аральське море, Балхаш, Байкал, Мертве море, Онезьке за походженням.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Дайте короткі письмові відповіді на питання (3-4 речення).
а) У яких районах Євразії поширені льодовики?
б) Яке значення для людини має багаторічна мерзлота?
в) Чому Скандинавські гори нижчі, ніж Альпи, проте мають більші площі під льодовиками.
3. Виконайте завдання за посиланням:
https://online.seterra.com/uk/vgp/3453?c=WFFJK
https://online.seterra.com/uk/vgp/3454?c=RF4A8
Бажаю вам успіхів!
Урок № 5: 
Тема: Клімат Євразії.
1. Опрацювати § 44-45 (7б)
2. Опрацювати § 43-44 (7а, 7в) 
3. Уявіть ситуацію, що вам видалась нагода подорожувати до частини Євразії, яка описана у відео за посиланням.
Випишіть у зошит дані, на які ви найперше звернете увагу.
4. Перегляньте 1-й відео-урок з цієї теми: 
https://www.youtube.com/watch?v=k7IYsLuecLs&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=48
5. Перегляньте 2-й відео-урок з цієї теми: 
https://www.youtube.com/watch?v=-S4Pa81tIe4&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=49
6.Використовуючи  кліматичні діаграми і текст підручника заповніть таблицю.
7. Визначте причини, що обумовили наявність кліматичних областей в межах помірного клімату (напишіть їх).
8. За фотоматеріалами визначте кліматичну область помірного поясу, у якій розташовані дані території.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Зробіть висновок про те, чим відрізняються кліматичні області в межах помірного кліматичного поясу Євразії (письмово).
3. Виконайте завдання за посиланням.
4.* Спрогнозувати, як зміниться клімат, якщо Гімалаї будуть на місці Великої Китайської рівнини.
Бажаю вам успіхів!
Тиждень 05.04.21 - 09.04.21
Урок № 4: 
Тема: Відмінність Євразії за геологічною будовою. Рельєф, корисні копалини.
1. Опрацювати § 41-43 (7б)
2. Опрацювати § 42 (7а, )
3.  Дайте усно відповіді на питання «Так» чи «Ні». Якщо «Ні» , то дайте правильну відповідь.
Умовна межа між Європою та Азією проходить східним підніжжіям Карпатських гір?
- Крайня західна точка Євразії – мис Рока.
- Євразія розташована у трьох півкулях: Північній, Західній та Східній.
- Материк Євразія складається з двох частин світу – Європи та Азії.
- Жовте і Східнокитайське моря поблизу східного узбережжя Євразії належать до окраїнних морів Індійського океану.
- Аравійський півострів є найбільшим за площею на планеті.
- Острів Суматра відокремлюється  від півострова Малакка Гібралтарською протокою.
- Європейський півострів, що має форму чобітка, називається Апеннінським.
- Найбільшою затокою земної кулі є Перська.
- Найбільші півострови на півдні материка – Таймир, Чукотський
- Євразія омивається водами всіх океанів планети.
Це цікаво! Дрейф материків
4. Перегляньте 1-й відео-урок з цієї теми: 
https://www.youtube.com/watch?v=pLTInZKej8c&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=45
Порівняно з іншими материками Євразія виділяється найбільше різноманітним та контрастним рельєфом.
Саме тут розташовані найвищі гірські системи світу, найбільші плоскогір’я, просторі низовини та найглибші континентальні западини.
- А чому утворився такий рельєф Євразії?
Щоб дати відповідь на це запитання, тобто пояснити закономірності розташування форм рельєфу на території Євразії, потрібно простежити хід геологічного розвитку материка, звернути увагу на роботу внутрішніх і зовнішніх сил Землі, що його формували.
Геологічна будова Євразії та основні форми рельєфу
Євразія лежить на таких літосферних плитах:
Євразійська – Лавразія
Індо-Австралійська (Індостанська та Аравійська платформа) – Гондвана.
Отже, південна частина Євразії є «чужою» для материка. Протягом довгого геологічного віку Індо-Австралійська  літосферна плита рухалася до Євразійської і при зіткненні виникли великі зміни у земній корі.
На літосферних плитах виділяють відносно стійкі і рухомі ділянки: платформи і області складчатості.
Платформи
Області складчастості
5. Перегляньте 2-й відео-урок з цієї теми: 
https://www.youtube.com/watch?v=hfM-xz0qdTI&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=46
Порівняння рельєфу європейської і азіатської частини материка
Сейсмічні області Євразії
Вулканічні пояси Євразії
Вплив на рельєф давнього материкового зледеніння.
У північній частині Євразії, як і в Північній Америці, мали місце давні зледеніння. Із Скандинавського півострова, півночі Уральських гір, де знаходилися найбільші центри зледеніння, льодовик насувався на південь.
Льодовик охоплював північну частину території України, досягаючи по долині Дніпра сучасного м. Дніпропетровська. Тому це зледеніння назвали дніпровським. Після відступу (танення) льодовик залишив морену — накопичення різноманітного уламкового матеріалу гірських порід (валуни, гравій, пісок, глини).
В умовах діяльності льодовика сформувались континентальні відклади: водно-льодовикові (тобто ті, що утворилися під дією вод льодовика), льодовикові (які ніс сам льодовик), еолові (які утворились внаслідок діяльності вітру), алювіальні (річкові), озерні. Потужність товщі антропогенових відкладів коливається від 0 до 100 м, а в середньому вона становить 10 - 20 м. 
6. Робота з картою. Виконайте завдання за посиланням та надішліть результат роботи: 
7. Перегляньте3-й відео-урок з цієї теми: 
https://www.youtube.com/watch?v=1RzDpujQAJk&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=47
Євразія винятково багата на різноманітні корисні копалини. На її території є великі родовища кам'яного вугілля, нафти, природного газу, значні запаси руд чорних і кольорових металів, чимало місць, де добувають золото і коштовне каміння. Різноманітність мінеральних багатств материка обумовлена величезними розмірами, складною будовою земної кори Євразії.
Родовища кам’яного вугілля на території Євразії знаходяться у передгірних і міжгірських прогинах палеозойського віку (Донецький басейн в Україні, Карагандинський - у Казахстані, Печорський басейн - у Росії, Рурський - у Німеччині та ін.). На сході Євразії найбільші басейни вугілля відкриті у межах Індостанської і Китайської платформ. Крупні буровугільні басейни - Кузнецький і Кансько-Ачинський - у Сибіру. Родовища нафти і природного газу зосереджені у прогинах земної кори, що заповнені осадовими породами. Два найбільших нафтогазоносних басейни Землі знаходяться на Месопотамській низовині і Західносибірській рівнині. Є родовища нафти і газу на Аравійському півострові і Східноєвропейській рівнині.
Велика частина родовищ залізних руд, що пов'язані з магматичними і метаморфічними гірськими породами, розташована у кристалічному фундаменті давніх платформ, а також там, де в гірських хребтах на поверхню виходять магматичні і метаморфічні породи. Світове значення мають залізні руди Курської магнітної аномалії (КМА), Криворізький і Лотаринзький басейни залізних руд, марганцевий Нікопольський басейн, залізні руди Індостану і Північно-Східного Китаю. Через Південний Китай, півострови Індокитай і Малакка та острови Малайського архіпелагу смугою тягнуться родовища руд кольорових металів, таких як олово і вольфрам, що утворюють так званий олов'яно-вольфрамовий пояс. У азіатській частині материка зустрічається золото. На Уралі відомі родовища кольорових металів, у складчастих горах на півночі і на півдні Європи є поклади поліметалів, ртуті, алюмінієвих і уранових руд.
Родовища кам'яної і калійної солей утворилися у мілководних басейнах - озерах і неглибоких морях. Іранське нагір'я відоме найбагатшими запасами сірки. В Українському Передкарпатті знаходяться унікальні родовища самородної сірки. На півострові Індостан, острові Шрі-Ланка є родовища алмазів, різних дорогоцінних каменів. У багатьох місцях Євразії є родовища різноманітних будівельних матеріалів (мармур, граніт та ін.), у Азії знаходяться родовища граніту, селітри. Осадове походження мають боксити, родовища яких розташовані уздовж Альп, на південь від Карпат і на півострові Індокитай.
8. Продовжіть таблицю за зразком (письмово або усно):
Корисні копалини Євразії
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. 2. Дайте усно відповіді на питання (2-3 речення)
- Які зовнішні сили вплинули на формування рельєфу Євразії? Наведіть конкретні приклади результатів зовнішніх  рельєфоутворюючих процесів.
- Поясніть взаємозв’язок між тектонічними структурами та формами рельєфу. Наведіть конкретні приклади.
- Чим обумовлена різноманітність корисних копалин Євразії?
Бажаю вам успіхів!
Урок № 3: 
Тема: Євразія - найбільший материк Землі.
1. Опрацювати § 39 - 40 (7б)
2. Опрацювати § 40 - 41 (7а, 7в) 
3. Завдання на повторення."Мандруємо картою світу". Поєднайте географічні об'єкти та їх назви: https://learningapps.org/display?v=p4ovn9jsc20
3. Перегляньте відео урок з цієї теми:
https://www.youtube.com/watch?v=NQQnXvceD8w&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=43
4. Сьогодні ми починаємо вивчення останнього з материків нашої планети. У вас може виникнути запитання, а чому ми, мешканці Євразії, не почали вивчення материків саме з неї? Відповісти на це можна так: Євразія – найбільший материк світу, її природа відрізняється найбільшим різноманіттям. Для вивчення особливостей цього материка вам знадобляться усі набуті раніше знання та досвід.
В Євразії зародились найстародавніші   цивілізації. На її території проживає 2/3 всього населення  нашої   планети, представники всіх рас.
Прийом «Пригадай і скажи»
- Чим відрізняться Євразія серед інших материків?
- Як впливає ФГП  на природу материка?

Основні відомості

Площа - 54,9 млн. км². (~1/3 площі всієї суші Землі) з них на острови припадає близько 2,75 млн. км².)
Населення - близько 4,9 млрд. осіб.
Середня висота: Азії - 950 м, Європи -300 м.
Найвища точка над рівнем моря:  г. Джомалунгма (8850м).
Найвищі гори: Гімалаї.
Найглибше озеро: Байкал.
Найбільший острів материка Великобританія.
Найвищий  діючий вулкан Етна (3340 м).

Європа і Азія

Євразія - це найбільший материк Землі, що складається з двох частин світу - Європи і Азії. Назви цих частин світу походять від ассірійських слів «ереп» (захід) Європа та «асу» (схід) Азія. Умовна межа між  Європою та Азією проходить східним підніжжям Уральських гір, річкою Емба, північним узбережжям Каспійського моря і Кумо-Маничською западиною на північ від Кавказу, далі Азовським та Чорним морями, протокою Босфор, Мармуровим морем, протокою Дарданелли, Середземним морем та Гібралтарською протокою.
Євразія  розташована на північ від екватора, в Північній півкулі – майже від полюса до екватора. Материк на заході перетинає нульовий меридіан, на півдні - Північний тропік. На півночі Полярне коло.
Євразія з'єднана з Африкою Суецьким перешийком, де споруджено однойменний канал. Євразія близька до Африки також в районі Гібралтарської протоки, до Північної Америки - у районі Берингової протоки, до Австралії - у районі Малайського архіпелагу.

Крайні точки та їх координати:

на півночі - мис Челюскін (п-овТаймир)  77° пн. ш. 104° сх. д.
на півдні - мис Піай (п-ов Малакка) 1° пн. ш. 104° сх. д.
на заході - мис Рока  (п-ов Піренейський) 38° пн. ш. 9° зх. д.
на сході - мис Дежньова (п-ов Чукотський) 66° пн. ш. 169° зх. д.
Визначити протяжність материка в градусах і кілометрах
а) з пн. на пд. між крайніми точками:
1)  77° – 1° =76°                2 111 км  х  76° = 8436 км;
б) з зх. на зх. по 50° паралелі  (1°=72км)
1  141° – 2° = 139°          2 72 км х 139° = 10008 км.
Висновок: Євразія більше витягнута з зх. на сх., ніж з пн. на пд.
Завдання. Знайди на карті півострови Євразії:
https://learningapps.org/watch?v=pdn5oihbn01
Берегова лінія материка
Берегова лінія дуже порізана на зх. і сх. де материк омивається Атлантичним та Тихим океанами. Північний Льодовитий океан не глибоко вдається в суходіл, утворюючи цілу низку окраїнних морів.
Завдання.  Прочитайте текст, виберіть із запропонованих потрібні слова і вставте їх в текст: https://learningapps.org/4734428
Розширення географічних знань про Євразію
Уже за античних часів торговельний обмін між державами сприяв розширенню географічних знань і встановленню зв’язків між народами.
Вправні мореплавці — греки й фінікіяни — залишили перші записи про нові відкриті землі, що були практичною вказівкою для мандрівників. Греки добре орієнтувалися в Середземномор’ї, плавали вздовж берегів Чорного моря, відкрили гирло Дунаю, Дністра, Дніпра, де створювали свої колонії. Залишки давньогрецьких поселень збереглися й на території України (Херсонес, Ольвія тощо) і є об’єктами дослідження археологів. Греки пропливли за «Геркулесові стовпи» (Ґібралтарська протока) і досягли Північного моря й Британських островів. Військові походи Олександра Македонського, а пізніше — римських легіонерів - також сприяли вивченню нових земель.
Давньогрецький історик та мандрівник Геродот здійснював тривалі подорожі країнами Сходу. У книзі «Історії» він детально описав свої враження від подорожей, зокрема природу та населення українського Подніпров’я.
У середні віки географічні знання про материк поповнювали завдяки походам вікінгів, поморів, хрестовим походами християн-місіонерів у Палестину.
Подорожі італійця Марко Поло збагатили відомості про Індію, Китай, Індійський океан. Португальський мореплавець Васко да Ґама вперше проклав морський шлях з Європи в Індію. Арабський учений і мандрівник Ібн Баттута здійснив подорожі до Туреччини, на Балканський півострів, побував на півдні України, у Центральній Азії, Індії, Індонезії, Китаї.
Тобто вивчення території Євразії почалося за давніх часів. Перші відомості про азійські країни були донесені європейцям завдяки мандрівкам Геродота, військовим походам, торговим караванам. У середні віки багато відкриттів було зроблено арабами та європейськими купцями.
У XVI-XVII ст. російські землепрохідці, долаючи величезні відстані, незважаючи на суворі кліматичні умови, поступово просувалися через північні райони Азії до східних окраїн материка. За результатами їхніх досліджень були складені перші карти Сибіру та Далекого Сходу.
Наукові дослідження внутрішніх районів Азії розпочалися лише в XIX ст. Значний внесок про розташування географічних об’єктів, обриси берегової лінії, основні риси природи материка,життя народів, що його населяють, було зроблено російськими експедиціями.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Зіграйте у гру «Перший мільйон»https://learningapps.org/3139524
3. Пройдіть тест за посиланням: https://naurok.com.ua/test/start/18031
4. Знайдіть географічну номенклатуру Євразії (моря, затоки, протоки)
https://learningapps.org/9125160
Бажаю вам успіхів! 

 

Тиждень 29.03.21 - 02.04.21
Урок № 2: 
Тема: Населення Північної Америки.
1. Опрацювати § 38 (7б)
2. Опрацювати § 39 (стор. 202-206) (7а, 7в) 
3. Перегляньте відео урок з цієї теми:
https://www.youtube.com/watch?v=_Ve4C9Vmkt0&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=42
4. Який материк ми вивчаємо впродовж  декількох  уроків?
Щоб  перевірити знання, виконаємо цікаві завдання.
«Впізнай мене». За поданим списком впізнати об’єкт:
 Затока, названа на честь англійського мореплавця на ім’я Генрі?
 Цю землю відкрив у 982 році норман Ерік Рудий і назвав мовою скандинавів – «зелена країна».
 Індіанці, що жили на берегах цієї річки називали її «велика вода», а письменник Майн Рід «батько вод».
 Цей об’єкт був відкритий англійським дослідником і мореплавцем Джоном Каботом і назвав його «Нововідкритою землею».
 Цей об’єкт оголошено національним парком, він простягнувся на 320 км.
«Мандрівка». За поданим описом назвати географічні об’єкти:
  Цей об’єкт лежить на висоті нижче рівня моря на 86 метрів. У 1913 році тут було зафіксовано температуру повітря + 56, 7 С.
   Цей об’єкт відомий своїми гейзерами. Тут є невеличкі фонтанчики заввишки 2 – 3 м, які б’ють через кожні 3 – 4 хв, є поодинокі гейзери, а є групи. Є гейзери – гіганти, які викидають воду на висоту до 90 м. Там живуть рідкісні чорні ведмеді та ведмеді – грізлі.
• Вражають розміри цього об’єкта: довжина – 350 км, висота до  2 км, ширина – від 6 до 28 км. Мільйони туристів тут бувають щороку.
4. Ви вивчили природу Північної Америки, ознайомились з наслідками господарської діяльності людини, історією відкриття материка вихідцями європейських країн. Ми також знаємо, що у великому місті Нью – Йорку взимку тепліше, ніж у нашій столиці, і чули про те, що Америка – це рай земний і мрія кожного – побувати там. Уявімо, що нам випала нагода познайомитись з населенням і державами материка.




До приходу європейців на материк, тут жили численні племена різних мовних груп, а саме індіанці, ескімоси, алеути (переважно представники монголоїдної раси). Ці племена з’явилися на материку близько 27 – 15 тис. років тому. 
Після колонізації Північної Америки тут з’явилися переселенці з усіх європейських і багатьох азіатських та африканських країн. Найвищого рівня досягли племена півдня материка, що створили землеробські держави.
Відомо, що найвищого рівня розвитку досягли племена півдня материка – ацтеки і майя.
Корінні жителі Америки – індіанці, яких відносять до американської гілки монголоїдної раси. За назвою індіанці об’єднані в численні етноси, що відрізняються зовнішністю, культурою, мовою. До приходу європейців індіанські племена перебували на різних рівнях розвитку. На більш високому ступені перебували народи Мексики й Центральної Америки – майя, ацтеки. У середні віки майя вже будували міста, мали свою писемність і систему лічби, володіли технологією обробки металів. Майя створили календар, що дозволяло вчасно проводити господарські роботи.
Ацтеки прийшли на Мексиканське нагір’я з півночі і заснували тут місто Теночтітлан. Спочатку більшість ацтеків мешкали в цьому місті та його околицях, створивши своєрідне місто – державу.  Потім було створено політичне об’єднання, що складалося з ацтеків і представників деяких сусідніх народів та простягалося від берегів Мексиканської затоки на сході до Тихого океану на заході. Ацтецькі ремісники вміли мистецьки обробляти камінь, мідь, золото і срібло, виготовляти гарні прикраси й керамічний посуд, прикрашений малюнками.
У наш час в Північній Америці проживає 460 млн чоловік. 94% населення є представниками європеоїдної, 5%  негроїдної раси. Аборигенів – індіанців – 1%. Найбільша густота населення на островах Карибського моря та на материковій частині Центральної Америки, східній частині материка та в районі Великих озер; найменша – у гірських районах Кордільєр, на півночі материка.

Цікавий факт.
Разом з вихідцями з Європи в США «емігрували» назви багатьох європейських міст. На сучасній карті США можна знайти 13 населених пунктів під назвою Афіни, Кембридж, Оксфорд, 9 –  під назвою Берлін, 8 – Варшава, 7 – Париж, Лісабон, Москва, 6 – Неаполь, 5 – Рим, 4 – Мадрид і Лондон.
На материку та на прилеглих до нього островах розташовано     понад 20 країн. Але найбільшими і найрозвинутішими є США і Канада. Тож зараз ви спробуєте скласти портрет цих двох держав.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Знайти відповіді «дишифрувальника»
Яку назву має карта, що показує країни та держави?
Кількість людей які проживають в певному населеному пункті, місцевості, країні називають…
Яка сучасна кількість населення Землі?
Корінне населення Північної Америки?
3. Скласти кросворд «Країни і міста Північної Америки».
Бажаю вам успіхів!
Урок № 1: 
Тема: Природні зони та вертикальна поясність Північної Америки.
1. Опрацювати § 36 (7б)
2. Опрацювати § 38 (стор. 202-206) (7а, 7в) 
3. Перегляньте відео урок з цієї теми
https://www.youtube.com/watch?v=AdwPK8IS664&list=PLuKEIL5ZUv-WtJXqy0y3zItoDCfdMJsR7&index=40
Північна Америка – материк у Західній півкулі, на півдні з’єднується з Південною Америкою, кордон із якою проходить по Панамському каналу, Північна Америка омивається із сходу Атлантичними океаном, із заходу – Тихим, із півночі – Північним Льодовитим. Береги материка порізані безліччю заток, а на півночі і півдні до нього примикає безліч островів.
Рослинний і тваринний світ Північної Америки має багато спільного з Євразією. Ця подібність пояснюється існуючими раніше сухопутними зв’язками між цими частинами світу. На цей зв’язок указує наявність цілої низки спільних родів і навіть видів ссавців (північні олені, лосі, ведмеді, рисі, росомахи, вовки, лисиці, горностаї, ласки, бобри). Але тут є й унікальні представники флори й фауни. Північна Америка — батьківщина секвої, що є найдавнішим представником рослинного світу. Окремі дерева живуть близько 4000 років. Один вид секвої — мамонтове дерево — досягає у висоту 100—150 м.
Як і кожен материк, Північна Америка має багатий світ флори і фауни. Природні зони Північної Америки, як і на всіх материках підпорядковані закону географічної зональності. Однак тут, чим далі у глиб континенту, тим більше вони витягнуті вздовж меридіанів.
У розташуванні природних зон на материку є деякі особливості. На півночі вони змінюють одна одну за рухом з півночі на південь. При цьому на сході континенту природні зони тундри і лісів дещо зміщені до півдня порівняно з його західною частиною, а також з аналогічними зонами Євразії. Пояснюється це значним впливом Арктики і холодних течій. Південніше широти Великих озер зміна зон відбувається зі сходу на захід. Якщо рухатися від узбережжя Атлантичного океану до Скелястих гір, то зона лісу змінюється з лісостепів степами, тому що саме в цьому напрямку зменшується кількість опадів. Таке незвичайне розташування зон визначається, головним чином, рельєфом, впливом океанів і пануючих вітрів.
Ще однією особливістю природних зон Північної Америки є їхня різноманітність. На континенті представлені майже всі природні зони Північної півкулі, за винятком вологих екваторіальних лісів
Значні площі в західній частині материка займають області висотної поясності.
https://www.youtube.com/watch?v=cQ4SbMMt_lE
Арктичні  пустелі
-         Займає острови Північного Льодовитого океану;
-         суворий клімат, опади – 200 мм;
-         ґрунти не утворюють суцільного покрову.
Тундра  і  лісотундра
- Північне узбережжя материка (по Північному полярному колу);
- субарктичний пояс, висока вологість, літо - коротке, прохолодне;
- тундрово-глеєві ґрунти, малогумусові 5-30 см.
Тайга
-         на півночі, від узбережжя Атлантичного океану до Кордильєр;
-         велика амплітуда коливань температури від -50 до +300С;
-         ґрунти підзолисті.
Мішані  і  широколистяні  ліси
-         рівнинна частина сходу, територія Північно-американських озер;
-         клімат помірно - м`який і вологий;
-         сірі лісові, бурі лісові.
Степ і лісостеп
-         розташовані в меридіанному напрямку від Тайги до Мексиканської затоки;
-         клімат помірний субтропічний, мало опадів;
-         ґрунти – чорноземи.
Пустелі  і  напівпустелі
-         внутрішні частини Кордильєр, Каліфорнійське узбережжя;
-         клімат спекотний, засушливий; велика денна амплітуда +10 +500С;
-         ґрунти – бурі.
Перемінно-вологі ліси
-         південний - схід материка;
-         субтропічний мусонний клімат;
-         родючі жовтоземи, червоноземи.
Особливості розташування природних зон Північної Америки
Природні зони Арктичних пустель, тундри, лісотундри простягаються в широтному напрямі.

Зона мішаних, перемінно-вологих лісів, лісостепів та степів, пустель простягаються в меридіанному напрямі.
Висотна поясність у Кордильєрах визначається висотою гір та їх положенням у кліматичному поясі. На північному заході в Кордильєрах Аляски, нижні частини гір укриті хвойними лісами до 1000 – 1500 м, вище починається гірська тундра, сніги та льодовики. Під час просування на південь на схилах з’являються більш теплолюбні породи дерев та ділянки, укриті альпійськими луками.
Цікаві об'єкти Північної Америки:

Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Складіть маршрут руху із крайньої північної до крайньої південної точки материка. Опишіть рослинний і тваринний світ природних зон, розміщених на маршруті.
3. Зберіть пазл:  https://learningapps.org/display?v=p5qx1nt2t20
Бажаю вам успіхів!




































































































































































Урок № 17:
Тема: Океанія
1. Опрацювати § 55 (7а, 7в)
2. Опрацювати § 7 (7б)
3. Перегляньте відео презентацію:
4. Ознайомтеся із інформацією про Океанію.
Океанія – це макрорегіон, який формують острови південно-західної і центральної частини Тихого океану. Більшість островів згруповані в архіпелаги. Океанію традиційно поділяють на три історико-етнографічні частини: Меланезію, Мікронезію і Полінезію.
Що таке Океанія і де вона знаходиться? Океанія - найбільше скупчення островів на землі і знаходиться вона в центральній і західній частинах Тихого океану. Загальна площа Океанії 1,3 млн.кв.км. Це близько 10 000 островів. Багато острова організують архіпелаги.
Океанія стає відомою в 16 столітті. Магеллан пропливає серед них під час своєї навколосвітньої подорожі. Англійський мандрівник Джеймс Кук вивчає Океанію. І російські мандрівники ведуть свої дослідження.
У 1804 році Крузенштерн і Лисянський в 1804 році зупинялися на Маркізьких островах.
У 1870 році Миклухо-Маклай залишається на острові Нова Гвінея, живе серед папуасів, вивчає їх життя. Місцеві жителі дуже поважають його. З цієї подорожі Миклухо-Маклай повертається в 1882 році.
Острови Океанії відрізняються один від одного. Є 3 види островів (показ схеми).
Острови Океанії
         Материкові: круті береги, гори, світ рослин і тварин як на материку.
         Вулканічні: невеликі, є скелі, округлений форми, може бути вулканічна діяльність.
         Коралові: мають круглу форму, багато низовин, білих пляжів, рельєф рівнинний, органічний світ бідний.
Розглянемо значення слова атол. Це слово походить від індійського слова Атол, що означає коралові острови. Тут ростуть кокосові пальми, банани. Слово кокос походить від слова коко, що означає мавпу. Стовбур кокосової пальми досягає 25 - 30 м, горіх не втратить своєї якості, навіть якщо поплавати в океані 110 днів. Його називають деревом життя, отримують з його горіхів кокосове масло.
Клімат Океанії. Багато острова лежать на трьох кліматичних поясах: екваторіальний, субекваторіальний, тропічний. Тут цілий рік висока температура +25, багато опадів, висока вологість. У тропічному поясі можуть бути урагани.
Органічний світ островів дуже бідний. Це особливо відчувається на вулканічних і коралових островах. На материкових островах видів рослин і тварин більше.
Населення. Спочатку люди влаштувалися на острові Нова Гвінея, звідти переселилися на інші острови. На питання, звідки прийшли перші люди, є кілька версій. Але найбільш достовірною є, що перші люди переселилися з Америки або Азії. У Новій Гвінеї живуть папуаси, в Новій Зеландії маорі. Через місця проживання, жителів ділять на полінезійців, мікронезійців. Вони всі є чудовими мореплавцями, займаються рибальством, вирощують какао, кава, банан, кокос, ананас.
Країни. Раніше всі вони були колоніями. 50 років тому тільки Нова Зеландія була вільною країною. В даний час в Океанії існують близько 15 незалежних держав.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал. запосиланням:
2. Виконайте завдання за посиланням:
https://online.seterra.com/uk/vgp/3128?c=MPQYU
                                                                  Бажаю вам успіхів!
Тиждень  18.05 - 22.05.20
Урок № 18:
Тема: Індійський та Північний Льодовитий океани
1.  Опрацювати § 57-58 (7а, 7в)
2. Опрацювати § 9-10 (7б) 
Індійський океан:
- Виконайте вправу по номенклатурі Атлантичного океану за посиланням.
- Перегляньте відео-урок: Джерело – Індійський океан
- Користуючись текстом підручника доповніть речення. Запишіть їх у зошит.
- Індійський океан омиває береги материків: …
- Найглибшою западиною Індійського океану є …
- Індійський океан знаходиться у межах ….. літосферних плит.
- Індійський океан розташований в        кліматичних поясах.
- Більш холоднішими районами Індійського океану є ...
- Найвища солоність води в Індійському океані спостерігається у …
- Найбільші запаси нафти в Індійському океані спостерігаються у ...

 Північний Льодовитий океан
- Виконанайте вправу по номенклатурі Індійського океану за посиланням.
- Перегляньте відео-урок: Джерело – Північний Льодовитий океан
- Користуючись текстом підручника доповніть речення. Запишіть їх у зошит.
- Північний океан омиває береги материків: …
- Найглибшою западиною океану є …
- Північний Льодовитий океан знаходиться у межах ….. літосферних плит.
- Характерною особливістю рельєфу дна океану є …

- Північний Льодовитий океан розташований в ... кліматичних поясах.


Узагальнення Ваших знань буде проведено у вересні. 



Успіхів вам, шановні учні! Сподіваюсь, що ви отримали нові знання і  задоволення від такої роботи!
 Урок № 1:
Тема: Природні зони Південної Америки
1. Опрацювати § 23 - 24 (7а, 7в)
2. Опрацювати § 30 (7б)
3. Заповнити таблицю "Природні зони Південної Америки"
     Природна зона
     (місцева назва)
Географічне положенняҐрунтовий покривРослинністьТваринний світ
Вологі екваторіальні ліси (…)




Савани і рідколісся (…)




Субтропічні
степи (…)




Пустелі і напівпустелі  (…)




Висотна поясність Анд




4. 
Презентація з теми "Унікальні природні об'єкти Південної Америки" або "Екологічні проблеми об'єкти Південної Америки" (на власний вибір).
Бажаю вам успіхів!
Тиждень 16 - 20.03.20
Урок № 2: 
Тема: Північна Америка. Фізико-географічне положення.
1. Опрацювати § 32 (7а, 7в)
2. Опрацювати § 34 (7б)  
Які материки ви дослідили на попередніх уроках географії?
Які епітети з префіксом «най-» можна застосувати до кожного з них?
       Які материки за часів Великих географічних відкриттів дістали назву «Новий Світ»? З іменами яких мореплавців і дослідників пов’язані відкриття та вивчення Нового Світу?
3. Відеоурок з цієї теми
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=3HG3KhF6sFw&t=470s
   Ви вже знаєте, що Північна Америка, другий материк Західної півкулі, разом із Південною Америкою утворює єдину частину світу — Америку. Чи означає цей факт схожість природи двох материків?

     Північна Америка – це материк контрастів. Площа материка з прилеглими островами 24,2 млн. кв. км. З космосу вона нагадує величезний трикутник, повернутий широкою стороною на північ, що неначе вмерзає в кригу Північного Льодовитого океану. А на півдні лагідне тепле море омиває береги, порослі зеленню лісів та полів. Його південна вузька частина ніби плескається у теплих водах Карибського моря та Мексиканської затоки. На заході ланцюги гір, навіть улітку вкриті снігом, високо здіймаються в небо. На сході їх змінюють широкі рівнин, колись вкриті степами, а тепер розорані, з полями пшениці й кукурудзи.

4. План характеристики географічного положення материка (відповіді запишіть у зошиті)
   а. Розташування материка щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль.
   
б. Крайні точки.
північна — мис Мерчісон (72° пн. ш. 95° зх. д.),
південна — мис Мар’ято (7° пн. ш. 81° зх. д.),
західна — Принца Уельського (66° пн. ш. 168° зх. д.),
східна  мис Сент-Чарльз (52° пн. ш. 56° зх. д.)
   в. Найбільша його протяжність із півночі на південь (1°=111км) та із заходу на схід (1°=85,4км). 
   г. Океани та моря, морські течії, що омивають материк.
   д. Інші найближчі материки і шляхи сполучення з ними.

5. Історія відкриття і дослідження материка. 
   Історія дослідження даного материка досить цікава. Її можна розділити на кілька етапів. Перший запис датується Х-XI ст. У 981-983 рр. нормани зібрали експедицію, під час якої були проведені дослідження Гренландії, півострова Лабрадор та острова Ньюфаундленд. Однак ця інформація так і не стала відома Старому Світу.
    Відкриття Америки – Нового Світу – пов'язане з пошуками морського шляху до Індії, її відкрив у 1492 р. Христофор Колумб.            
   Проте, як випливає із скандинавських саг, це відкриття не було першим. Ранні плавання європейців до північно-східних берегів Північної Америки відбулися ще у Х ст. 
6. Анаграми «Північна Америка»: переставте літери у словах та утворіть географічні назви з цієї теми
Анаграми
1. Сончимер. 2. Ванозогуд.  3. Дорлабра.   4. Лодариф.  
5. Натаюк. 6. Ленундфанью.
7. Робота з картою 
https://online.seterra.com/uk/vgp/3452?c=SYMCE
8. Прийом «Закінчи речення»
https://learningapps.org/display?v=ptvjsdfun20
Бажаю вам успіхів!
Урок № 3: 
Тема: Тектонічна будова Північної Америки.
1. Опрацювати § 33 (7а, 7в)
2. Опрацювати § 35 (7б)
3. Перегляньте відео до цієї теми:

Поверхня Північної Америки дуже різноманітна. При середній висоті материка 720 м над рівнем моря більша частина його має висоти від 200 до 500 м, на низо-вини припадає 20%. Більш як 25% території становлять висоти понад 1000 м. Найвища точка Північної Америки - гора  Деналі (Мак-Кінлі) - 6193 м, найнижча - Долина Смерті - 85 м нижче рівня моря.
         На відміну від інших частин світу типовим для континенту є меридіональне простягання найвищих гірських систем по його периферії - Кордильєр на заході і Аппалачів на сході.
      Рівнини займають 2/3 поверхні материка. Канадському щиту відповідає в рельєфі Лаврентійська височина, яка має пересічні висоти 500-700 м.
     На захід від Центральних рівнин розташована смуга Великих рівнин, або плато Прерій. Великі рівнини являють собою систему східчастих плато, що знижуються від Кордільєр на схід. Висота їх від 500 м на сході до 1600-1700 м на заході, протяжність з півночі на південь понад 4000 км.
   Східний край Північної Америки займає пояс давніх омолоджених гір - Аппалачів. Довжина гір понад 2000 км, ширина 200-300 км, середня висота 1000-1300 м, а окремі вершини досягають 2000 і більше метрів.
    Тихоокеанське узбережжя Північної Америки та південну вузьку частину материка складає молодий альпійський пояс складчастості, який не завершив свого формування. Тут найбільш часті землетруси та є діючі вулкани. Найвищим серед вулканів Північної Америки є Орісаба (5747 м).    
    Попокатепетль – вулкан на півдні Мексики. Назва в перекладі з мови місцевих індіанців означає “гора, що димить”. Висота вулкана становить 5432 м. Попокатепетль – діючий вулкан.
         Дрібніші риси рельєфу здебільшого пов'язані з ерозійними процесами.
    Материк дуже багатий на різноманітні корисні копалини. Це пов'язано з тектонікою та геологічною будовою континенту. Особливо багато в Північній Америці природного газу, кам'яного і бурого вугілля, цинку, молібдену. Значні запаси залізної, мідної, свинцевої, нікелевої руд, кобальту, нафти. Бідний материк на марганець, хром, алюмінієву сировину, вольфрам, олово.
Більше інформації ви знайдете за посиланням: https://nadmamenko.blogspot.com/p/blog-page_2.html
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2. Виконати завдання на карті за посиланням:
Бажаю вам успіхів!
Тиждень 30.03 - 03.04.20
Урок № 4: 
Тема: Клімат Північної Америки.
1. Опрацювати § 34 (7а, 7в)
2. Опрацювати § 36 (7б) 
3. Перегляньте відео урок з цієї теми:
https://www.youtube.com/watch?v=3hrukjiPDJo&t=62s
Сьогодні на вас чекає надзвичайно цікава робота, яка допоможе не тільки краще зрозуміти розподіл природних комплексів Північної Америки, а також допоможе оволодіти навичками активної дослідницької роботи шляхом аналізу карт. 
Усні питання:
1.  Чому починати вивчення теми необхідно із загальних рис клімату?
2.  Що необхідно знати, щоб визначити клімат регіону, частини світу, материка?
3.  Що таке кліматичні пояси?
Загальні риси клімату зумовлюють розподіл типів клімату по терені материка, розташування кліматичних поясів. Кліматичні пояси це великі смуги землі, витягнуті з заходу на схід і відрізняються температурою повітря, кількістю опадів, напрямом вітру.
1. Загальні особливості формування клімату материка
Визначте як витягнута Північна Америка з заходу на схід чи з півночі на південь?
Оскільки Північна Америка дуже витягнута з півночі на південь, температурні показники її північної та південної частини значно відрізняються. Це пов’язано зі збільшенням кута падіння сонячних променів від полюсів до екватора. Так на півночі навіть у липні температура повітря становить від 0 до +8 градусів, а на півдні середньорічна температура становить +20 градусів Цельсія. Такий розподіл температур є проявом одного з кліматичних чинників. 
Кліматотвірні чинники:
Сонячна радіація
Циркуляція атмосфери
Підстильна поверхня
а)  Сонячна радіація: материк витягнутий з півдня на північ → різниця в температурах пн. та пд.
б) Циркуляція  атмосфери: пн.-сх. вітри, Західне перенесення повітряних мас, мусони, пн.-сх. пасати Тихого океану.
в) Підстильна поверхня: високі гори на  заході материка → вільне пересування повітряних мас з пн. на пд. → торнадо; Аппалачі не дають мусонам проходити вглиб материка.
Отже, основні кліматичні чинники перелічили, але Північна Америка перебуває під впливом ще одного чинника. Цим чинником є морські течії, які істотно впливають на клімат узбережжя. Так холодна Каліфорнійська течія зумовлює посушливу і спекотну погоду на південно-західному узбережжі материка. Натомість теплі  Аляскінська течія (на пн.-зх.) та Гольфстрім (на сх.) спричиняють надходження на материк вологих повітряних мас.
Чинники, які ми з вами перелічили призвели до певного розподілу тепла та вологи на материку. Але кліматичні умови залежать  також від географічної широти місцевості, яка в свою чергу зумовлює наявність того чи іншого кліматичного поясу.
Переглянивши відео та опрацювавши текст підручника заповнити таблицю "Кліматичні пояси Північної Америки"
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Письмові питання:
а) Між Кордильєрами і Аппалачами рухаються потужні торнадо. Цю територію називають «алеєю торнадо». Виберіть причини, які зумовлюють їх виникнення.
б) Протяжність Північної Америки з Півночі на Південь впливає на формування певних особливостей клімату. Визначити яких саме.
3. За характеристиками кліматичних поясів та ознаками їх розташування вам потрібно вгадати де який пояс (письмово): 
·   Цей кліматичний пояс знаходиться на крайньому півдні материка, займає невелику територію, з вологою м'якою зимою і жарким літом.
·  Цей кліматичний пояс дуже схожий за кліматичними умовами на Україну, займає великі площі між 600 пн. ш. та 400 пн. ш., поділяється на три кліматичні області.
·   В цьому поясі виокремлюють дві кліматичні області. На сході під дією вологого пн.-сх. пасату виникла волога (морська) область. А на півострові Каліфорнія під впливом холодної течії сформувалася пустельна область.
·    Цей пояс розташована на крайній півночі материка, має невелику кількість опадів. Протягом року панує холодне й сухе повітря. Тут сурові зими і холодне літо.  
·   Цей пояс також має три області. У західній частині поясу сформувалося середземноморська область з вологою і теплою зимою та сухим та спекотним літом. На сході мусонна область, подібна до такої області помірного поясу тільки з вищою температурою повітря. У центрі материка сформувалася континентальна область. 
Бажаю вам успіхів!
Урок № 5: 
Тема: Внутрішні води Північної Америки.
1. Опрацювати § 35 (7а, 7в)
2. Опрацювати § 37 (7б) 
3. Перевірка знань «Мандруй – не заблукай!»
У вас є текст з пропущеними географічними назвами, їх треба заповнити самостійно, уявивши себе на повітряній кулі. Часу у Вас – 5 хвилин – Полетіли!!!
Пропоную почати свою мандрівку з крайньої південної точки Північної Америки мису_______________________, перелетіти найбільшу затоку________________________ на півдні материка, помилуватися краєвидами півострова ________________, назва якого в перекладі означає «квітучий», перелетіти до старих зруйнованих гір ____________________ на сході материка. Далі було б добре поспостерігати за цікавими погодними явищами над островом ______________________, який має таку ж назву, як і порода собак, пролетіти над півостровом ___________________________  на північному сході, найбільшою затокою ______________________   на півночі. Потім нас може вітром нести    над _______________________ височиною, що зазнала впливу давнього зледеніння, а далі було б цікаво досягти найбільшої гірської системи світу ______________________, підлетіти впритул до найвищої вершини гори_________________, що розташована на  півострові____________________.
Наша мандрівка закінчується. Якщо ви всі назви визначили правильно – повернетесь до теплого _____________________ моря на південному сході, а хто наробив помилок, залишається на півночі!
Слова для довідок: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Юкатан, Мексиканська, Гудзонова, Карибське, Аляска, Лаврентійська, Аппалачі, Кордильєри, Мар’ято, Мерчисон, Мак-Кінлі, Кордильєри.
4. Перегляньте відео урок з цієї теми:
Сьогодні ми вирушимо в нову подорож по материку Північна Америка.
Ми ще раз зійдемо на високі гори, скелясті шпилі, увінчані білими шапками. Тут часто-густо творяться таємниці народження найбільших річок. Глибокими ущелинами річки поведуть нас у царство гір, і ми побачимо, як струмочки води, ледь зародившись, поступово ростимуть, мужнітимуть. Далі, залишивши гори, попливемо на хвилях могутніх, але вже дуже постарілих потоків до далеких морів і океанів.
Крок за кроком ми простежимо життя річки від витоків до місця, де вона закінчує свій біг, розчинившись у лоні морських чи океанічних вод.
Я хочу, щоб ви твердо запам’ятали: усі річки Землі – чудовий дар природи. Їх треба берегти, про них треба турбуватися, бо без цих живих джерел дорогоцінної вологи неможливе життя на нашій планеті.
Ми знаємо, що Північна Америка – другий за площею материк після Євразії.
– Як це впливає на довжину річок?
Рельєф материка різноманітний: є гори, рівнини, низовини, плоскогір’я. Існує афоризм «Річки – діти рельєфу, клімату». Чому так вважають?
Щоб існувати, жити, треба живитися – такий закон природи. Річки також підкоряються йому.
–      Яке живлення можуть мати річки? 
Добре. Ми все з’ясували. Тож почнемо свою подорож.
А почнемо її з найбільшої та найповноводнішої річки Північної Америки – Міссісіпі.
Це одна з найдовших річок на Землі. На карті Міссісіпі з її притоками схожа на гігантське дерево із широкою розгалуженою кроною. Міссісіпі починається в лісах Великих рівнин маленьким струмочком, приймаючи по дорозі тисячі приток, найбільші з яких – Міссурі та Огайо. За чітко прокладений курс «північ-південь» Міссісіпі іноді називають «рухомим меридіаном».
Подорожуємо далі. Між гудзоновою затокою й хребтами Кордильєр, великими рівнинами на півдні й арктичним узбережжям на півночі простягається басейн другої за величиною річки Північної Америки - Макензі.
Свою назву вона дістала на честь дослідника цих місць Олександра Макензі, який в 1789 році першим з європейців проплив по ній на каное. За виток Макензі приймають річку Атабаску, яка починається в Скелястих горах.
Далі подорож продовжується до найбільших річок Тихого океану.
Юкон (в перекладі «велика ріка») річка у Канаді та США (Аляска). Довжина 3700 км. Головний виток - р. Льюіс, яка бере початок в Кордильєрах. Впадає в затоку Берингова моря. Юкон тече в глибокій гірській долині, місцями в каньйонах. Більше половини своєї течії має рівнинний характер; ширина долини сягає 30 км.
Річка Колумбія отримала свою назву на честь корабля «Колумбія», на якому мореплавці в 1792 році відкрили гирло річки.
Другу річку іспанці назвали Ріо-Колорадо, що означає «червона ріка», тому що ущелина, де вона протікає, складена породами червоного кольору. Каньйон іспанці назвали Восьмим дивом Світу.
Це одна з найбільш глибоких річкових долин в світі. Більш ніж 10 млн. років тому частина суходолу почала підніматися, а річка Колорадо, яка там протікала, стала активно розмивати свою долину. В товщах вапняків, піщаників та сланців утворився гігантський каньйон довжиною більше 300 км та глибиною 1800 м. Майже вертикальні склони долини утворюють уступи різної форми.
За планом дайте характеристику річки (письмово на власний вибір):
ПЛАН ХАРАКТЕРИСТИКИ РІЧКИ
1.  Назва річки.
2.  Частина материка, де протікає річка.
3.  Де річка бере початок, куди впадає.
4.  Напрям течії.
5.  Основні притоки річки.
6.  Географічні пояси, що їх перетинає річка.
7.  Види живлення річки.
8.  Залежність характеру течії від рельєфу.
9.  Режим річки та його залежність від клімату.
- На початку подорожі озерами Північної Америки, пригадайте, які бувають озера за походженняс?
В помірному та субарктичному поясі Північної Америки розташована велика кількість озер. Вони мають льодовиково-тектонічне походження. Найвідомішими є Великі озера – п’ять прісноводних басейнів. Знайдіть їх на карті. Вони розташовані на різних висотних рівнях і являють собою каскад природних водоймищ, з’єднаних короткими порожистими річками.
Озеро Верхнє не тільки найбільше за площею, але й найглибше, має найбільший об’єм води. Вода в ньому найхолодніша. Взимку воно замерзає. В сурові зими товща льоду сягає 1,5м.
Друге місце займає озеро Мічиган, воно подібно апендиксу в системі озер. В перекладі означає «велике озеро». Воно цілком знаходиться в промисловому районі США, тому сильно забруднено. Раніше в ньому водилось багато риби: лосось, сиг, щука, американські осетри.
Озеро Гурон займає центральне місце в системі озер. За розмірами та об’ємом воно поступається тільки озеру Верхнє. З озера Гурон витікає р. Детройт, з’єднуючи його з озером Ери.
На берегах цього озера колись проживали індійці племені Ери, що означає «кішки». Потом їх знищили войовничі ірокези, але назва озера залишилась.
Найнижче за висотою та найпрекрасніше озеро ірокези назвали Онтаріо – «прекрасне». Воно же являється й найбруднішим.
Озера Ері та Онтаріо з’єднує річка Ніагара, що в перекладі означає «грохот води» довжиною всього 58 км. Але її назва відома всьому світу завдяки водоспаду, висота якого 51 м. Уступ, складений вапняками, поступово кришиться и зноситься водою. В результаті підмиву основи скелі, водоспад відступає на 70-90 см на рік до озера Ери. Колосальна енергія водоспадів використовується ГЕС США та Канади. 
94% води Ніагари падає на канадській частині річки и називається Хорсу-Фолс – «підкова коня». З-за цього тут стоїть страшенний шум, який чутно на відстані 25 км.
В Кордильєрах багато вулканічних та карстових озер, а на внутрішніх плоскогір’ях – невеликих залишкових засолених озер. Наприклад, Велике Солене озеро, озеро Вінніпег, Велике Ведмеже, Велике Невільниче. Ці озера взимку замерзають.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал.
2. Робота з картою: https://online.seterra.com/uk/vgp/3452?c=G25L2
3. Гра “Один зайвий” (у кожному рядку підкресліть зайве слово):
а.     Міссісіпі, Юкон,Онтаріо, Колорадо
б.     Кордильєри, Анди, Аппалачі
в.     Мерчісон, Сент - Чарльз, Мак Кінлі, Мар`ято
г.     Ері, Верхнє, Маракайбо, Мічиган, Гурон
д.     Гудзонова, Каліфорнійська, Гвінейська, Мексиканська.
Бажаю вам успіхів!
Тиждень 06.04 - 10.04.20   

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.