5 клас - природознавство

Тиждень 05.05.21 - 07.05.21
Урок № 11:
Тема: Екологічні проблеми
1. Опрацювати § 46.
2. Перегляньте відео з теми за посиланнями: 
а) https://www.youtube.com/watch?v=RQZfX0M6IrM - Сучасні екологічні проблеми;
б) https://www.youtube.com/watch?v=v3_BGohxxwk - Екологічні проблеми людства;
в) https://www.youtube.com/watch?v=GPIoKvb8tVU - Проблеми забруднення навколишнього середовища.
3. Прийом «Бліцопитування»
- Природа це?
- Середовище це?
- Які види середовищ вам відомо?
Прийом «Фантастична добірка»
         Жили були у Всесвіті дев’ять красунь, дев’ять сестер. Та одна з них була найчарівніша. В біло-рожевому вінку з весняних квітів, у смарагдовій накидці із зелених шат, у золотавому багрянці щедрої осені – у всьому вона завжди прекрасна. Варто її лише захотіти і безкраї похмурі степи усміхнуться барвистою веселкою квітів, потягнуться до сонця зелені паростки у пустелях, виноградні грона наповняться соком. Тішила вона своїми чарівними очима-озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом.
         Ти божество! Дзвін струмочок нагадує твій сміх, шелест листя в гаю – твоє легке дихання, повнозернистий колос – твою щедрість...
       Розвивається на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок – і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…
         1. Чи впізнали ви цю красуню? Як звуть її?
         Це наша планета, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною… Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі – озерця, рідшати волосся, затихати голос…
         В мою душу закрадається тривога, а у вашу? Адже Земля – це наша домівка.
         2. Що саме непокоїть і тривожить нас?
Екологія – це наука про взаємовідносини живих організмів між собою та навколишнім  середовищем.
ВИДИ ЕКОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ
Екологічні проблеми -  це негативні зміни, що наступають у природі під впливом різних чинників.
Забруднення атмосфери.
Основними джерелами забруднення атмосфери є: транспорт, підприємства промисловості, випробування ядерної зброї, лісові пожежі, вирубка лісів, опалювання житла, розклад живих організмів, обробіток сільськогосподарських земель, виверження вулканів.
Все це призводить до таких наслідків як: підвищення температури преземного шару атмосфери, впливає на організми тварин (руйнує гемоглобін, руйнує нервову і серцево-судинну системи).
Накопичення кислот в атмосфері призводить до випадання кислотних опадів, які руйнують споруди, підвищують кислотність ґрунтів, що призводить до зниження їхньої родючості. Туман, що містить кислоту, вражає дихальні шляхи людини.  А накопичення в атмосфері СО2, сажі, диму, пилу призводить до утворення смогу - суміш отруйного диму й дрібних крапель води. Смог призводить до порушення складу крові в людини, знижує імунітет.
 Забруднення гідросфери.
Найбільше водойми забруднюються: стічними водами, які скидають підприємства у водойми, без достатнього очищення; сільськими господарствами; нафтопродуктами; твердими відходами (пластиком) у Тихому океані є цілі острови з пластику.
Наслідками забруднення води є:
1. Проблема прісної води, яка характерна для країн Африки та Австралії.
2. Погіршення якості питної води.
3. Загибель рослин і тварин.
4. Неконтрольований розвиток водоростей.
5. Утворення нафтових плям
6. Заболочування місцевості.
Забруднення довкілля.
Забруднення довкілля побутовим сміттям. Унаслідок просочування шкідливих речовин сміттєзвалищ відбувається забруднення ґрунтів, підземних вод токсичними речовинами, знищення осередків поширення рослин і тварин. Забруднення довкілля відбувається: під час видобутку корисних копалин та при їх збагаченні, внаслідок захоронення відходів виробництва при проведенні військових навчань, випробувань, внаслідок аварій та катастроф. І це все призводить до руйнування ґрунтів.
Скорочення флори та фауни.
Однією не менш важливою екологічною проблемою є втрати біорізноманіття. Воно загрожує вимиранню багатьох видів флори і фауни, тобто тварин і рослин, а саме рослин, оскільки вони не здатні до швидкої адаптації та змін, які відбуваються у природі.
Ми з вами нарахували таку кількість екологічних проблем, що дерева у природі не розпускають своє листя та не зацвітають квіти. Тому ми з вами зобов’язанні їм допомогти, та вирішити ці екологічні проблеми.
Прийом «Дерево рішень» (дайте усні відповіді)
1. Як розв’язати питання забруднення атмосфери викидами вуглекислого газу?
2. Що потрібно робити, щоб зменшити викиди в повітря: сажів та  смолів?
3. Як зменшити забруднення довкілля побутовим сміттям?
4. Що потрібно робити, щоб покращити якість питної води?
5. Як  вирішити проблему із зменшення кількості лісів на планеті?
6. Чому екологічні проблеми можна відвернути лише спільними зусиллями?
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2.  Гра "Клубок" (письмові відповіді):
а) Назвіть види екологічних проблем:
б) Атмосферу найбільше забруднює:
в) Гідросферу найбільше забруднює:
г) Коли у водойму потрапляє нафта до чого це призводить?
д) Чи забруднює людина ліси?
е) Для чого потрібно збільшувати кількість лісів?                                                                                                                                                Бажаю вам успіхів!

Тиждень  26.04.21 - 30.04.21
Урок № 10:
Тема: Людина – частина природи
1. Опрацювати § 45.
2. Перегляньте відео-уроки з теми за посиланнями: 
а) https://www.youtube.com/watch?v=buUGo-lfdhs&t=8s
б) https://www.youtube.com/watch?v=iADQf8rFK3s
3. Прийом «Інтелектуальна розминка»
v    Що таке екосистема?
v    Що таке екологія?
v    Як ви вважаєте, яким чином людина може впливати на природу?
v    На сучасному етапі розвитку людина змінює Землю чи ні?
v    Що потрібно робити для того, щоб захистити природу від нас самих?
 Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
v    Які почуття, слова та асоціації виникають у вас при слові «людина»? (заповніть схему)
Вчені вважають, що людство з'явилося на Землі близько двох мільйонів років тому. Первісна людина була примітивна і мало чим відрізнялася від тварини. В той час люди дуже залежали від природи, але самі не мали значного впливу на навколишній світ. Наші далекі предки схилялися перед силою природи,  гостро відчували залежність від неї. Але поступово багато що змінилося. Із розвитком цивілізації, появою нових винаходів, людина все частіше почала втручатися у навколишнє середовище, змінювати його на свій розсуд. 
З’явилися поля, заводи, затишні будинки, різноманітна техніка і багато чого іншого.
З наукової точки зору людина – частина живої природи, а народна мудрість нагадує: не просто частина, а вінець природи, бо від неї залежить доля всього живого на Землі.
На початку свого існування людина жила як частина природи, за рахунок природи. У ті далекі часи люди повністю залежали від природних умов: погоди, кількості їжі та хижаків, що загрожували їхньому життю.
І з самого початку Людина живе в суспільстві, серед собі подібних. Людина — істота суспільна. Не дивно, що за часів збиральництва та полювання тривалість життя людини дорівнювала приблизно 22-28 років.
Первісні люди все робили разом: полювали, захищали себе від диких тварин, кочували в пошуках нових земель. Чоловіки ходили на полювання, жінки збирали їстівні рослини, доглядали дітей, шили одяг. У таких умовах життя було важким, багато людей гинуло в молодому і середньому віці, тому їх чисельність сильно не зростала.
Життя людини стало підкорятися не тільки законам природи, але й новим законам — законам розвитку суспільства. На цьому етапі розвитку людства його вплив на природу був незначним. Жили люди в печерах, пізніше навчилися будувати примітивні будинки. Наприклад, будували з кісток забитих тварин каркас будівлі та обтягували його шкурами.
Зрозуміло, що людина завжди прагнула зменшити залежність свого життя від природних явищ. Люди навчилися не тільки пристосовуватися до природи, а й пристосовувати її задля себе. Люди почали використовувати свої руки для праці. Отже, людина стала майстром і дослідником.
У сучасних умовах людина є найголовнішим перетворювачем природи, вона впливає на все живе. Та, на жаль, не завжди на користь. Щоб зробити цей вплив не таким катастрофічним, треба зрозуміти особливості людської діяльності в довкіллі.
v    Що спричинює суттєві зміни в довкіллі?
Складіть схему у зошиті
v    Що спричинює суттєві зміни в довкіллі під впливом людини?
Складіть схему у зошиті
v    Що змінилося із появою  людини?
Першого удару по природі людина завдала, почавши інтенсивно розорювати землі і приручивши тварин. Особливо, в період , коли площі для сільськогосподарських угідь  люди почали готувати, випалюючи сотні гектарів лісів. За допомогою вогню люди також полювали на диких звірів, завдаючи величезної шкоди природі.
А розвиток тваринництва супроводжувався  витоптуванням трав’яних масивів на великих площах, аж до повного їх знищення. Замість родючих земель з’являлися пустелі.
Далі – більше. Зміни природного середовища стали ще масштабнішими і глибшими. На місці природних ландшафтів стали формуватися ландшафти антропогенні, рушійною силою розвитку яких є людська діяльність.
Людина створила собі особливий світ — штучну природу. Придивіться, ми живемо у світі речей і предметів, приладів, механізмів, машин, що створені людиною. Так, людина вирощує рослини, добуває корисні копалини, робить добрива, осушує болота, будує міста, дамби на річках і ще багато чого.
На такі дії людини, яка є частиною всього живого, природа відповідає забрудненим повітрям, змілілими річками, пиловими бурями, зсувами ґрунту, зміною океанічних течій, зникненням видів тварин і рослин.
Природа забезпечує людину водою. І хоча води на Землі багато, проте прісної, придатної для пиття і господарських потреб, зовсім мало. Натомість використання води стрімко зростає. Підраховано, що за останні 40 років воно зросло втричі. Найбільше прісної води йде на зрошення полів і потреби промислових підприємств. На особисті потреби людина використовує її значно менше. Якщо використання води збільшуватиметься й надалі, то багато країн світу скоро відчуватимуть її нестачу.
Ви вже знаєте, що для існування людини необхідне повітря, а точніше — наявний у ньому кисень. Його постачають природі зелені рослини. Без повітря людина не проживе і декількох хвилин.
Отже, людина є частиною природи, і її існування залежить від впливу природних чинників. Людина і природа — одне ціле.
Створюючи кращі умови існування для себе, людина мимоволі погіршує склад води, повітря, знищує рослини і тварин.
Активна діяльність людини погіршує склад повітря. Водночас рослин стає менше, і вони не встигають утворювати кисень. Ще 6 тис. років тому ліси вкривали великі площі на Землі. Нині ж площі скоротились у кілька разів.
1.     Негативний вплив людини на природу:
а — знищення лісів; б — загибель риби
Внаслідок такої діяльності людини в повітрі зростає вміст вуглекислого газу, водяної пари та інших речовин. Вони більше затримують відбите від земної поверхні сонячне тепло. Від цього на нашій планеті стає тепліше. Так, за останні 100 років середньорічна температура на Землі підвищилася на пів градуса. Для окремого міста чи села таке потепління непомітне. Але для всієї планети загалом наслідки відчутні: почала танути багаторічна крига в полярних районах та горах. Внаслідок цього підвищується рівень води в морях та океанах. Вода наступає на суходіл, затоплюючи знижені території.
Людина має відповідально ставитися до перетворення природи на середовище свого існування. Безвідповідальне втручання в природу нікому не приносить користі.
Отже, людина, втручаючись у природу, повинна пам’ятати, що природа залишається єдиним і незмінним джерелом усіх багатств, які потрібні людині для існування. Тому головний обов’язок кожної людини і всього суспільства в цілому — це дбайливе ставлення до природи, збереження представників рослинного і тваринного світу.
Людина належить до живої природи.
v    Чим людина відрізняється від інших живих організмів?
 Саме ця особливість людини має більшу силу. Людина сьогодні може допомагати природі, створювати умови для життя, а може сприяти її загибелі.
Урок ми почали з епіграфа «Природа – вічне джерело людської творчості, людського мислення». Зараз природа планети під загрозою.
v    Як може людське мислення допомогти природі?
   За багато років свого існування людина припустилася багатьох помилок. Але, знаючи закони природи, що ми можемо зробити з вирубаним лісом, забрудненими водами і повітрям?
Заповнення схеми
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2. Розв’яжіть задачі.
1) 3 250 000 видів рослин Землі 1/10 частина знаходиться на межі зникнення. Скільки видів рослин на Землі на межі зникнення?
2) Найпрацелюбніші санітари лісу — мурашки. У середньому мурашки за хвилину приносять до мурашника 2 десятки комах. Скільки комах принесуть мурашки за 1 годину?
3) На сім’ю з трьох чоловік щодоби потрібно 51 кг чистого повітря. Скільки кілограмів повітря знадобиться на наш клас (у класі 30 учнів)?
4) Учні вирішили зібрати сміття в лісі. Для цього вони об’єдналися у 5 груп по 6 осіб і вирушили в різні місця. Під час цієї акції кожен учень наповнив сміттям один мішок. Скільки мішків заповнили сміттям усі учні?                                                                                                                                         Бажаю вам успіхів!
Урок № 9:
Тема: Екосистеми.
1. Опрацювати § 44.
2. Перегляньте  відеофрагменти:
https://www.youtube.com/watch?v=PLFMAnuaCDM – Екосистеми. Структура екосистеми.
https://www.youtube.com/watch?v=4V6d2Szu0-I  – Екосистема  лісу.
https://www.youtube.com/watch?v=-uKodCuMnb4 – Екосистема  степу.
https://www.youtube.com/watch?v=BapB3c5r48w – Екосистема  річки.
https://www.youtube.com/watch?v=cMXvSDKrBIA – Екосистема  болота.
3. Природне угруповання становить сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, які пристосувалися до умов життя на певній території і впливають один на одного та на навколишнє середовище. У ньому здійснюється й підтримується кругообіг речовин. Можна виділити різномасштабні природні угрупо­вання: материк, океан, луки, тайгу, ліс, степ, пустелю, ста­вок, озеро тощо. Дрібніші природні угруповання входять до більших. Людина створює штучні угруповання, наприклад поля, сади, акваріуми.
Тобто угруповання — це жива природа, що входить до складу екосистеми.
Екосистема — це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного існування в певному середовищі життя, утворюючи з ним єдине ціле.
Термін «екосистема» був введений англійським біологом А. Тенслі в 1935 році.
Угруповання організмів, які входять до складу екосистем, складаються з трьох груп:
а) виробники — утворювачі органічної речовини (автотрофні організми); автотрофи-організми, які самостійно виробляють собі органічні речовини з неорганічних шляхом  фотосинтезу;
б) споживачі — споживають готову органічну речовину (гетеротрофні організми, переважно тварини); гетеротрофи - організми, які живляться вже готовими органічними речовинами і не здатні до фотосинтезу;
в) руйнівники — організми, що перетворюють органічні рештки на неорганічні (переважно мікроорганізми, бактерії та гриби).
Розглянемо екосистему на прикладі природної водойми (моря). У морі завжди є фітопланктон (мікроскопічні водорості та автотрофні бактерії, що плавають у товщі води, вони поїдаються зоопланктоном (дрібні тварини — ракоподібні, личинки різних тварин). Зоопланктон у свою чергу поїдається дрібною рибою, яка є здобиччю великих риб-хижаків. Хижі риби або вмирають, і тоді у розкладанні їхніх тіл беруть участь бактерії та деякі тварини (ракоподібні), або споживаються людиною (яка теж рано чи пізно врешті-решт помре).
Джерелом енергії, за рахунок якої існують усі організми, у будь-якій екосистемі є Сонце. Тому що саме сонячну енергію рослини в процесі фотосинтезу перетворюють на хімічну з утворенням органічних сполук.
Прикладом екосистем є ліси, пустелі, савани, озера тощо.
Спробуйте навести приклади організмів, які зустрічаються в таких екосистемах, розподіливши їх на групи (письмово).
Найбільшою екосистемою є біосфера. Це жива оболонка Землі.
У будь-якій екосистемі зазвичай відбувається низка паралельних ланцюгів живлення, між якими можуть існувати зв’язки, оскільки майже завжди різні компоненти живляться різними об’єктами і самі є поживою для різних членів екосистеми.
За ступенем перетворення екосистем людською діяльністю їх поділяють на природні та штучні.
Природні екосистеми зустрічаються дуже рідко, адже в промислово розвинених країнах екосистем, не захоплених людською діяльністю людини, майже не залишилося (хіба що в заповідниках). Проте до природних екосистем все ж таки можна віднести савани, ліси, луки, моря. Хоча і вони тією чи іншою мірою піддаються впливу людини. 
Штучні екосистемі — це системи, що створені людиною штучно, своїми зусиллями, використовуючи механізми. Штучні екосистеми створюються людиною для задоволення власних потреб. Це сади, парки, городи, поля, поселення різного типу, сільські та міські двори, штучні водойми, міста, промислові вузли, кораблі тощо.
Заповніть таблицю:
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2. Розподіліть живі організми у таблиці. Кішка, слон, очерет, бузок, бактерія, лисичка, миша, людина, клен, лев, сироїжка, тюльпан, мята, кульбаба
3. Гра "Третій зайвий": приберіть зайве слово
- дуб, собака, бук;
- кіт, троянда, корова;
- жито, бактерії, гриби;
- ліс, озеро, теплиця;
- океан, поле, парк.
Бажаю вам успіхів!
Тиждень  19.04.21 - 23.04.21
Урок № 8:
Тема: Взаємозв'язки між організмами.
1. Опрацювати § 43.
2. Перегляньте  відеофрагменти:
https://www.youtube.com/watch?v=uW7SUbbXGzU – Пристосування  організмів  до  періодичних  змін  середовища.
https://www.youtube.com/watch?v=oa5Xld6jQPs – Хто  з  тварин  вміє  маскуватися.
https://www.youtube.com/watch?v=KMsU33lfOSw – Адаптація:  чому  тваринний  та  рослинний  світ  може  навчити  людину.
3. Як вам відомо, різні види рослин розповсюджені не рівномірно, а залежно від місцевих умов, утворюючи природні поєднання, або рослинні угруповання.
Часто гадають, що дикі тварини вільні у виборі свого місця життя, тобто можуть жити, де хочуть і як хочуть. Насправді це не так. Якщо ми приглянемося до складу тваринного світу в будь-якій місцевості, то побачимо не випадковий набір, а певний комплекс видів тварин, властивих саме тому чи іншому рослин­ному угрупованню. Таким чином, можна вести мову вже про природне угруповання рослин і тварин. Але ці рослини й тварини в свою чергу пов’язані з мікроорганізмами.
Отже, що таке – природне угрупування?
Природне угруповання — це сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, які пристосувалися до умов життя на від­повідній території і впливають одні на одних та на навколишнє середовище.
У ньому здійснюється й підтримується кругообіг речовин. Можна виділити різномасштабні природні угрупо­вання — материк, океан, ліс, луку, тайгу, степ, пустелю, ста­вок, озеро. Дрібніші природні угруповання входять до більших.
Людина створює штучні угруповання, наприклад поля, сади, акваріуми.
Кожному природному угрупованню властиві різноманітні взає­мозв’язки: за живленням, місцем життя тощо.
Що є основною формою зв'язків між організмами?
Основна форма зв’язків між організмами в природному угру­пованні — це зв’язки живлення.
Початковою, вихідною ланкою в будь-якому природному угрупованні, первісним джерелом нагро­мадження енергії є рослини. Тільки вони, використовуючи й акумулюючи енергію Сонця, з мінеральних речовин, що є в ґрунті чи воді, та вуглекислого газу утворюють органічні речовини.
Рослинами живляться рослиноїдні безхребетні й хребетні тварини.
А ними в свою чергу живляться м’ясоїдні тварини — хижаки. Так у природних угрупованнях виникають зв’язки «живлення, ланцюг живлення: рослини — рослиноїдні тварини — м’ясоїдні тварини (хижаки).
Іноді цей ланцюг ускладнюється: першими хижаками можуть живитися другі, а ними — треті. Наприклад, гусінь поїдає рослини, а її поїдають хижі комахи, які є їжею для комахоїдних птахів, на яких у свою чергу полюють хижі птахи.
 

Нарешті, до складу природного угруповання входять ще різні організми, які живляться відходами: відмерлими рослинами чи їхніми частинами (гілками, листям), трупами загиблих тварин, екскрементами. Це жуки-гробарики, дощові черв’яки. Але основну роль у розкладанні органічних речовин відіграють цвілеві гриби та бактерії. Саме вони доводять розклад органічних речовин до мінеральних, які знову можуть бути використані рослинами. Отже, в природних угрупованнях відбувається кругообіг речовин.
4. Дайте коротку  письмову  відповідь  на  питання:
а) як  тварини  пристосувалися  до  умов  різного  зволоження;
б) які  пристосування  мають  рослини і  тварини  від  перегрівання  та  переохолодження;
в) які  зміни  у  природі  називаються  періодичними;
г) наведіть  приклади  пристосувань  організмів  до  зміни  дня  і  ночі  та  зміни  пір  року.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2. Створи свій харчовий ланцюг, щоб містив у собі:
а) організми, які утворюють симбіоз;
б) хижак - жертва;
в) паразит - хазяїн.
3. Зробити  презентацію  «Вмілі  маскувальники»  з  прикладами  маскування  тварин.
Бажаю вам успіхів!
Тиждень  12.04.21 - 16.04.21
Урок № 6:
Тема: Грунтове середовище життя.
1. Опрацювати § 42.
2. Перегляньте відео з цієї теми:
https://www.youtube.com/watch?v=wjh0VXBZtDM&feature=share&app=desktop
3. Гра «Портрет»
За словесним описом учні повинні відгадати природний об’єкт, про який буде йти мова на уроці: «Відгадайте «Що це?»
·     Він є усюди, навіть у Світовому океані.
·     Він – результат взаємодії неживої і живої природи.
·     Щоб він утворився, потрібно тисячі років.
·     Його легко знайти під ногами.
·     Без нього не можуть жити рослини тощо».
3. Ґрунт – це природний об’єкт, в якому є все необхідне для життя і розвитку організмів. 
Типи ґрунтів
Дерново-підзолисті ґрунти розповсюджені здебільшого на Поліссі.
Сірі лісові ґрунти поширені у південній частині Полісся, на заході й Правобережжі України під ділянками широколистих лісів. 
Чорноземні ґрунти сформувалися в умовах недостатньої зволоженості під степовою рослинністю. Вкривають майже 60 % території України, є її національним багатством. 
На сухих степових ділянках в умовах недостатнього зволоження і бідної рослинності утворились каштанові ґрунти.
4. Перегляньте  відеофрагмент:
https://www.youtube.com/watch?v=VEPDXLLaE2U
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2. Дайте письмову  відповідь  на  питання:
а) які  умови  існування  організмів  у  ґрунтовому  середовищі;
б) як  пристосувались  мешканці  ґрунту  до  життя  у  ньому.
3. Повторити § 38-42, підготуватися до контрольного тестування.
Бажаю вам успіхів!
Урок № 5:
Тема: Водне середовище життя.
1. Опрацювати § 41.
3. Вправа «Зашифрований текст»
Розшифруйте текст:
У в2д82му с6р6д2вищі світл1 81йбільше у в6рх8іх ш1р1х. Т2му тут п2шир68і з6л68і р2сли8и. 2кр6мі тв1ри8и 7ивуть 81 глиби8і кільк2х кіл2м6трів. Ц6 глиб2к2в2д8і риби і ч6рви. М6шк18ці в2д82г2 с6р6д2вищ1 дих1ють кис86м, який р2зчи868ий у в2ді. 2д8і 2рг18ізми м27уть 7ити тільки в пріс8ій в2ді, і8ші – тільки в с2л28ій (м2рях і 2к6181х).
4. Прийом «Пошук правильної інформації»
З розкиданого переліку оберіть ті, які, на вашу думку, стосуються водного та наземно-повітряногосередовища. Посилання:
5. Водне середовище життя є найдавнішим. Саме у воді зародилося життя. За складом водне середовище поділяють на два види: прісне та солоне (морське). 
Водне середовище існування – це абіотичне середовище мешкання, основним ресурсом якого є вода.
Ø Умови існування в межах водного середовища визначаються властивостями води.
Ø Лімітуючими ресурсами водного середовища існування є:
v кисень;
v світло;
v мінеральні речовини.
Згадаймо, скільки простору займає водне середовище на Землі. Різноманітність організмів у воді набагато менша, ніж на суходолі. Щільність води у 800 разів вища за щільність повітря. Тиск також набагато вищій, ніж на суходолі. (На кожні 10 м тиск зростає на 1 атмосферу.) Освітленість у воді зменшується із глибиною.
 ! Важливим фактором є нестача кисню. Вміст кисню у воді приблизно у 20 разів менший, ніж в атмосфері. Він зменшується з підвищенням температури, а також у стоячих водоймах у зимовий період, коли вода відділена від атмосфери шаром льоду (саме тому, рибалки, які роблять ополонки, допомагають водоймам, адже через ополонки потрапляє кисень). Вуглекислого газу у воді, навпаки, більше, ніж в атмосфері (приблизно у 150 разів).
У воді дуже швидко проводяться звуки, тому деякі тваринні організми, що мешкають у водоймах, видають звукові сигнали для спілкування з «родичами» (наприклад, косатки, кити, дельфіни). Також важливим фактором у воді є течія.
Тварини, що є мешканцями водного середовища, пристосовані до перебування в ньому. Усі їхні адаптації направлені на підвищення плавучості за рахунок збільшення поверхні тіла, обтічної форми, слизових покривів та формування тканин і органів, що містять повітря. Багато з них має плавці (китоподібні, риби). У більшості водних рослин є спеціальні органи дихання — зябра.
Деякі тварини можуть вільно пасивно парувати у воді (найпростіші, бактерії), а інші — активно (навіть реактивно) пересуватись (наприклад, риби, головоногі молюски, ссавці, водні змії та черепахи). Існують тварини, які ведуть прикріплений спосіб життя (губки, коралові поліпи, актинії, деякі молюски). Таким тваринам властивий особливий характер харчування — відціджування або осадження завислих у воді частинок органічних речовин і численних дрібних організмів.
Життя більшості тварин у воді пов’язане з існуванням у постійних сутінках чи в темряві, що дуже обмежує можливості зорової орієнтації.
У воді світлові промені дуже швидко згасають, тому навіть ті тварини, які мають добре розвинені органи зору, орієнтуються за їхньою допомогою лише на близькій відстані. Орієнтація на звук у водних тварин розвинена краще, ніж зорова.
Деякі види уловлюють навіть коливання дуже низької частоти (інфразвуки), що виникають під час зміни ритму хвиль, і завчасно спускаються перед штормом із поверхневих шарів у більш глибокі (наприклад, медузи). Багато мешканців водойм самі видають звуки (ссавці, риби, молюски, ракоподібні). Деякі тварини відшукують їжу і орієнтуються за допомогою ехолокації — сприйняття відображених звукових хвиль (китоподібні). Багато водних мешканців сприймають відображені електричні імпульси, видаючи під час плавання розряди різної частоти. Відомо близько 300 видів риб, здатних генерувати електричний імпульс і використовувати його для орієнтації й сигналізації.
 ! Наприклад, прісноводна рибка водяний слон видає до 30 імпульсів за секунду, виявляючи безхребетних, яких вона може вполювати в рідкому мулі без допомоги зору. Частота розрядів у деяких морських риб доходить до 2000 імпульсів за секунду. Деякі риби використовують електричні поля також для захисту й нападу (електричний скат, електричний вугор тощо). 
Рослини, що мешкають у водному середовищі, зазвичай є водоростями (одноклітинними та багатоклітинними). Вони не мають органів і тканин. Більшість із них пасивно плавають у воді, а деякі — ведуть прикріплений спосіб життя. 
У водоймах можуть частково бути і вищі рослини (ті, що мають органи і тканини). Вони занурені у воду. Такі рослини одержують не всю кількість сонячного проміння, тому що частина його відбивається або поглинається водою. У зв’язку з тим, що у воді мало розчиненого кисню, у вищих водних рослин ускладнений газообмін. 
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2. Дайте письмову  відповідь  на  питання:
а) які  умови  життя  у  організмів  у  водному  середовищі;
б) назви  рослини  і  тварини  водного  середовища.
3. Твір-фантазія «Якби людина жила у воді» (до 21.04.21 надіслати у Classroom).
Висловіть припущення про те, як би мала виглядати людина, що мешкає у
водному середовищі.
Бажаю вам успіхів!

Тиждень  05.04.21 - 09.04.21
Урок № 4:
Тема: Наземно-повітряне середовище
1. Опрацювати § 40.
2. Перегляньте  відеофрагмент:
https://www.youtube.com/watch?v=KpY6psOLgLw&feature=youtu.be
3. Пристосування організмів
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2. Дайте відповідь на питання № 1 - 3, стор. 176.
3. Використовуючи підручник, мережу інтернет, заповніть третю колонку таблиці
Бажаю вам успіхів!
Урок № 3:
Тема: Пристосування організмів до змін середовища
1. Опрацювати § 39.
2. Перегляньте відео:
https://www.youtube.com/watch?v=SULxdVfAyTY
2. Знайдіть у підручнику та запам’ятайте визначення понять: сезонні зміни, добові зміни, листопад,  сплячка, «стан заціпеніння».
3. Прослухавши відео та прочитавши текст підручника заповніть таблицю «Пристосування рослин та тварин до періодичних змін у природі» відповідно, тих організмів, які подані на фото

4.*З додаткових джерел дізнайтесь про інші приклади пристосувань до періодичних змін. Наведіть приклади (усно).
5. Перегляньте відео
і спробуйте відповісти (усно):
- Які періодичні зміни використані для створення квіткового годинника?
- Чи можна у нашій місцевості визначити час доби за певними організмами? Наведіть приклади.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2. Дайте відповідь «Так (+)» або «Ні (-)» у зошиті.
а. Сезонні зміни зумовлені рухом землі навколо своєї осі.
б. До умов існування взимку рослини готуються заздалегідь.
в. Осінній листопад характерний для всіх деревних рослин. 
г. Одна з причин листопаду – зміна тривалості світлового дня.
д. Комахи, змії, жаби, ящірки взимку активні.
е. Переліт птахів – це пристосування до періодичних змін пір року.
є. Заєць змінює забарвлення, щоб йому було тепліше.
ж. Комахи впадають у стан заціпеніння.
з. Взимку необхідно підгодовувати осілих і кочових птахів.
и. Біле хутро горностая взимку добре помітні його ворогам або жертві.
і. Рукокрилі, що живляться комахами, взимку впадають у сплячку.
ї. Борсук взимку перебуває у стані заціпеніння.
                                                                                                   Бажаю вам успіхів!

Тиждень  29.03.21 - 02.04.21
Урок № 2:
Тема: Умови життя на планеті. Чинники середовища.
1. Опрацювати § 38.
2. Виписати у зошит  і вивчити визначення понять «середовище життя», «чинники середовища».
3. Назвати середовища життя зображені на малюнках:

4. Замалювати схему:
5.  Розподілити запропоновані чинники середовища життя, відповідно до схеми, у три колонки: поширення тваринами насіння рослин, зміна тривалості дня, підвищення температури повітря, створення заповідників,  відкладання яєць на листках рослин, вирубування лісів, наявність питної води, знищення птахами жуків шкідників, нестача вологи, безконтрольне полювання. (письмово у зошит)
6. Для чого рослинам і тваринам потрібне світло? (усно)
Порівняйте вигляд сосен, що зростають у глибині лісу і на відкритому просторі. У чому відмінність між ними? (письмово)
7. У яких умовах щодо освітленості живуть дані організми зображені на малюнках. Випишіть їх, вставляючи їх назви замість крапок.
Світлолюбиві рослини - ……, кульбаба, ……..
Тіньовитривалі рослини - ….., ………, мохи.
Денні тварини - ….., ………, кенгуру.
Нічні тварини - ……, ……., нічний метелик.
8. Яке значення має вода для рослин та тварин? (усно)
Чи всі рослини і тварини мають однакову потребу у воді? (усно)
Розділіть зображені малюнки на окремі групи за потрібністю до води (письмово)
Водні організми – …., латаття, ……,  ……..,   ………. .
Організми, що живуть за достатньої кількості води - …. .
Організми, що живуть, за недостатньої кількості води - ……, верблюжа колючка.
9. Як реагують на зміну температури рослини нашого регіону? (усно)
Які рослини – холодостійкі, які  - теплолюбні? (письмово)
Холодостійкі - ……..
Теплолюбні - …….
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2. Дайте письмову відповідь на запитання 5, 6 на стор.166.
                                                                                   Бажаю вам успіхів!
Урок № 1:
Тема: Практичне заняття. Визначення назв найбільш поширених та отруйних рослин, грибів, тварин за допомогою атласів-визначників, електронних колекцій.
          1. Опрацювати § 36 - 37.
     2. Перегляньте відео урок з цієї теми:
     https://www.youtube.com/watch?v=Ljcxib6U_Vw&feature=youtu.be
   3. Розшифруйте філворд та знайдіть у ньому назви організмів різних царств природи. Розділіть у три колонки (Рослини, Гриби, Тварини). Чим ці організми відрізняються між собою? (Напишіть двома реченнями)
4. Пригадайте зовнішню будову рослин, тварин, грибів, використовуючи запропоновані схеми.
5. Знайдіть вдома визначник рослин, тварин, грибів (якщо є звісно).  Розгляньте його.
6. Спробуйте за визначником та фотоілюстраціями в інтернеті визначити живі організми. Запишіть їх назви у зошит. Назву вказуємо подвійну. Напишіть одним реченням характерну ознаку даних організмів.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2. Якщо можете скачайте на свій смартфон додаток PlantSnap (або інший), для визначення рослин та тварин і спробуйте за ним визначити назви представників, які є у вас вдома.
                                                                                        Бажаю вам успіхів!
















































































































































































































Тиждень  04.05 - 08.05.20
Урок № 14:
Тема: Червона книга. Охорона природи
1. Опрацювати § 47.
2. Перегляньте відео-урок з теми: 
https://www.youtube.com/watch?v=yq7Skv3Hbrs&app=desktop
3. Пригадайте! Яке значення мають рослини для природи і життя людей?
- Як зберегти живу природу? Над цим питанням замислюються люди всіх країн. Учені збирають відомості про стан та охорону різних видів рослин і тварин. Рослини і тварин, що можуть зникнути назавжди з нашої планети, вносять до Міжнародної Червоної книги. Багато країн мають свою Червону книгу.
Червона книга України — офіційний документ про сучасний стан рослин і тварин України, що перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їх збереження і відтворення.
Уперше Червону книгу України було видано в 1980 році. До неї було вне­сено 151 вид рослин і 85 видів тварин. У 2009 році вийшло нове видання Чер­воної книги України, до якої вже ввійшло 826 видів рослин і грибів та 542 ви­ди тварин. Ці дані свідчать про те, що чисельність видів рослин і тварин у нашій країні постійно зменшується.
Червоний колір — сигнал небезпеки. Тому відомості про види рослин і тварин, що зникають, друкують на червоних сторінках.
- Ми вже неодноразово переконувалися в тому, що життя — найчарівніше диво. Але диво це — природне, і виникло воно природним шляхом. Ми з вами — родичі не тільки з усіма людьми, а й з тваринами, рослинами.
Повітря, вода, земля, рослини, тварини — все, без чого неможливе життя людини — руйнується самою ж людиною.
- Ми часто чуємо, що «природу слід охороняти», особливо наше українське різноманіття. Ми звикли до цього заклику, і навіть не замислюємося над його значенням. Нещодавно до школи надійшов лист, який адресований вам, тре­тьокласники. І для нас він став справжньою несподіванкою.
Перегляньте відео презентацію:
ЛИСТ ДО ЛЮДИНИ ВІД РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО СВІТУ 
«Людино! Розумна істото! До тебе звертаємось ми, бо гинемо,  гинемо, гинем! Будь ласка, ти нас захисти! Хай будуть в нас цілі дерева, рослини, тварини, пташки! Будь ласка, ти нас захисти! Людино! Людино! Людино! Ми просимо: нас бережи! Нехай твої діти і внуки побачать не навпаки — Землі пророслі і луки, озера глибокі, річки. Бо ти, хоч розумна істота, 
втручаєшся в нас невпопад».
- Як треба поводитися в природі, щоб не завдати шкоди рослинам і тва­ринам?
          Не топчіть, не зривайте трав'янистих рослин — без них збідніє природа, утратять свою привабливість луки, гори, ліси.
          Не знищуйте неїстівних грибів — вони можуть бути ліками для тварин.
          Не ламайте гілок та кущів. Не пошкоджуйте кору: в свіжу ранку часто по­трапляють шкідливі мікроорганізми, і дерево хворіє.
          Не ловіть комах, не руйнуйте мурашників.
          Не займайте пташиних гнізд, бо птахи можуть покинути їх назавжди.
          Не галасуйте в лісі.
          Не залишайте після себе сміття.
          Багаття розпалюйте лише у спеціальних місцях.
- Наш обов'язок — зберегти на Землі повітря і водойми чистими, ґрунти — родючими, рослини — зеленими, а тварин і рослини — живими!
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст. 
2. Пройдіть тест за посиланням: https://naurok.com.ua/test/start/342851 
3. Зберіть пазли за посиланням: 
а) https://learningapps.org/9225897
б) https://learningapps.org/1835121                                                                                                                                                      Бажаю вам успіхів!
Урок № 15:
Тема: Заповідники, національні парки
1. Опрацювати § 48.
2. Перегляньте відео за посланням:
а) https://www.youtube.com/watch?v=QbDHFx9vTao
б) https://www.youtube.com/watch?v=_YQz2cMs3p4
в) https://www.youtube.com/watch?v=c1cV80TZsWU
3. Р. Емерсон «Природу не можна застати неохайною і напівроздягненою, вона завжди прекрасна. Природа не терпить неточностей і не прощає помилок».
4. Визначте  поняття за відео презентацією: «екологічна мережа»,  «природний заповідник», «біосферний заповідник», «національний парк», «заказник», «пам’ятки природи».
 5. Назвіть, які  пам’ятки природи, доводилось вам бачити, подорожуючи своєю країною та відвідавши інші країни? При можливості розкажіть про них своїм друзям.
6. Доведіть і відповідь обґрунтуйте: Створення природоохоронних об’єктів на  континентах допомагає: збереженню природних екосистем, збереженню мало чисельних видів окремих рослин і тварин, збереженню різноманіття природного світу?  Дайте письмову відповідь.
7. Ознайомтесь із законодавчими документами про охорону природи в Україні. 
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст. 
2. Складіть вірш зі словом «природа», запишіть в зошит.
3. Відшукайте (3 - 5) висловів великих людей про природу, використавши Інтернет – ресурси та запишіть їх.
                                                                                  Бажаю вам успіхів!
Тиждень  12.05 - 15.05.20
Урок № 16:
Тема: Навчальний проект: Смітити не можна переробляти
1. Опрацювати відео презентацію та поставте розділові знаки там де вважаєте за потрібне:
Домашнє завдання:
1. Запропонуйте своє використання побутових відходів. Або надішліть фото, або у вересні покажіть готовий результат.
2. Підготуватися до підсумкового оцінювання за дистанційний курс.

Успіхів вам, шановні учні! Сподіваюсь, що ви отримали нові знання і  задоволення від такої роботи! 

Урок № 17:
Тема: Підсумкове оцінювання
Тиждень 09 - 13.03.20
Урок № 1:
Тема: Організм і його властивості. Клітинна будова організмів
1. Опрацювати § 33
Організми — тіла живої природи, які живляться, дихають, ростуть, розмножуються, реагують на зовнішні подразнення.
Перелічені властивості проявляються не окремо, а всі разом. Зважаючи на них, організми відрізняють від тіл неживої природи.
На планеті Земля мешкає дуже багато різноманітних організмів. Для полегшення їхнього вивчення вчені об’єднують організми у групи за певними ознаками. Одними з таких груп є види організмів. В один вид об’єднують організми, які мають однакову внутрішню і зовнішню будову. На мал.yre зображено три види ластівок. Ці птахи досить поширені в Україні. їх чисельність сягає десятків тисяч. Але для науки — це лише три види організмів.
- Пригадайте, чим тіла неживої природи відрізняються від тіл живої природи.
Клітинна будова організмів. Усі організми складаються з клітин. Цим вони відрізняються від тіл неживої природи. Клітини всіх організмів мають подібну будову. їхніми основними частинами є клітинна мембрана, цитоплазма та ядро.
Клітинна мембрана захищає клітину від зовнішніх впливів. У цитоплазмі відбуваються різні хімічні явища. У середині клітини міститься ядро, яке керує життєдіяльністю організму та зберігає спадкову інформацію.
Тож давайте подивимось відео про клітинну будову усіх живих організмів.
                                  
Скарбничка знань
Відкриття клітинної будови організмів стало значною подією. Воно датоване 1665 роком і було здійснене англійським дослідником на ім’я Роберт Гук. Дослідник захоплювався виготовленням збільшувальних приладів, у тому числі й мікроскопа. Упродовж кількох років Роберт Гук вивчав під власноруч сконструйованими мікроскопами дрібні тіла природи та їх частинки. Розглядаючи під мікроскопом тонкий зріз кори коркового дерева, природодослідник побачив численні комірки, подібні до бджолиних стільників. Роберт Гук назвав їх клітинами. У біологічній науці за вченим закріпилася роль першовідкривача клітини.
Станьте дослідниками природи
Проведіть спостереження за домашньою твариною для виявлення властивостей її організму.
Завдання 1. Спостерігайте за тим, як тварина живиться, рухається, реагує на різноманітні подразники.
Завдання 2. Запишіть властивості організмів, які вам вдалося виявити під час спостереження.
Перевірка знань (усні відповіді)
1. Які властивості організмів вам відомі?
2. Які речовини необхідні людині для дихання? Звідки вона їх отримує?
3. Якими речовинами живиться людина? Звідки вона їх отримує?
4. Як відрізнити організм від неживого природного тіла?
5. Які тіла природи складаються з клітин: камінь, комета, козеня, сніжинка, равлик, волошка, роса, бурулька, опеньок?
6. Чи можна бурульку, що «виростає» під дахом, віднести до організмів? Поясніть свою думку.
Виконання творчої роботи «Створення макету клітини»
Завдання для учнів: створити з пластиліну найпростіший макет будови клітини організму.
Розгадайте ребуси:

Бажаю вам успіхів!
Тиждень  16 - 20.03.20
Урок № 2:
Тема: Різноманітність організмів: рослини, тварини
1. Опрацювати § 34
2. Сьогодні Ви дізнаєтесь про царства Флори та Фауни
         -    А для початку складіть пазл. 
https://learningapps.org/display?v=p8migngaj20
3. Знайомство з Флорою
      В кожному королівстві є король або королева. В рослинному царстві панує королева Флора. Зараз вона познайомить нас зі своїм володінням.
-                  Рослинний світ є найважливішою складовою довкілля. Рослини відрізняються від інших живих організмів за багатьма ознаками, але найголовніша з них — здатність до фотосинтезу. 
        Фотосинтез — процес утворення зеленими рослинами органічних речовин з вуглекислого газу і води за допомогою світлової енергії. 
         Рослинам притаманний необмежений ріст і здебільшого прикріплений спосіб життя. Рослини різноманітні за розмірами — від мікроскопічно малих до гігантських — масою в сотні тонн. Так само різна їхня будова — від простих, схожих на кульку, до складних, розгалужених на мільйони бічних гілок та коренів. 
       Рослини живуть у воді і на суші на всіх континентах, трапляються, навіть в Антарктиді. Маса рослин, які існують на Землі, у декілька разів перевищує масу тварин. 
        Рослини, які мають лікарські властивості, належать до групи лікарських рослин – це калина, малина, лимон, липа та інші. 
       Існують рослини, які не можна брати до рук,  нюхати чи куштувати такі рослини утворюють групу отруйних рослин. 
4. Будова рослини 
До основних органів рослин належать корінь, пагін, квітка і плід.
- Корінь — підземний орган рослини. Він закріплює рослину в ґрунті, поглинає з нього воду з неорганічними речовинами. У ньому відкладаються поживні речовини. Може мати різний вигляд.
- Пагін — орган, який складається із стебла, листків, квітки.
- Стебло – орган, який слугує опорою рослини, по ньому рухаються поживні речовини до листків та квітки.
- Листок – бічний орган, що забезпечує утворення органічних речовин і кисню, який виділяється у навколишнє середовище.
- Квітка – бічний орган рослини, який виконує функцію розмноження.
- Брунька — Зачатковий пагін, який знаходиться у стані відносного спокою.
 - Плід — видозмінена в результаті запліднення квітка.
5. Значення рослин
Подивіться відео ролик і спробуйте заповнити павутинку «Значення рослин». 
6. Царство Тварин
Царство тварин нараховує близько 2 млн. видiв. 
Тварини, що живуть на Землi, рiзноманiтнi по розмiрам й формам тiла: це й синiй кит, маса якого досягає 150 тис. тонн, i мiкроскопiчна одноклiтинна амеба.
Незважаючи на розходження у формах i розмiрах, всi тварини мають загальнi ознаки — клiтинна будова й здатнiсть до харчування, подиху, росту, розвитку й розмноженню — як i iншi живi органiзми, але у тварин є й особливi ознаки, якi не властивi iншим організмам.  
Основна більшість тварин за способом живлення є гетеротрофами, тобто вони харчуються готовими органічними речовинами. Також всі тварини активно шукають їжу, на відміну від рослин.
 7. Групи тварин 
-         Розгляньте карту-знань та доповніть групи тварин їх видами.
-         Ще тварини поділяються на свійські та дикі.
-         А чи знаєте ви які це свійські та дикі тварини?
Свійські – це тварини яких людина приручила і розводить для своїх найрізноманітніших потреб.
Дикі – це тварини які повністю залежать від навколишнього середовища.
-         Запишіть у два стовпчики диких та свійських тварин яких ви знаєте (на власний вибір):
Свійські тварини                                        Дикі тварини  
-                                                      Кіт                                                        Олень 
-                                                         ...                                                           ...
-         8. Кросворд «Тварини»










     6









     4


















     1


        5













     8








     7








     3










     2


























    9
































           1. Сірий, та не вовк, длинноух, та не заєць, з копитами, та не кінь.                             
 2. Він ходить, голову задерши,  не тому, що важливий граф, не тому, що горду вдачу, а тому, що він ... 
3. Хвіст пухнастий, хутро золотисте, в лісі живе, в селі курей краде.
4. Хто на голові ліс носить?
5. Коли він у клітці, то приємний, на шкурі багато чорних плям.               
    Він хижий звір, хоч трошки,  як лев і тигр, схожий на кішку.               
6. Живе спокійно, не спішить, на всякий випадок носить щит. Під ним, не знаючи страху, гуляє ...
7. Сама строката, їсть зелене, дає біле.
            8. Хто холодної восени   ходить похмурий та голодний?  
           9. Влітку ходить без дороги біля сосен і беріз, а взимку він спить у барлозі, від морозу ховає ніс.
Розгадайте ребуси:

Бажаю вам успіхів!
Урок № 3:
Тема: Різноманітність організмів: гриби, бактерії

         1. Опрацювати § 35.
         2. Перегляньте відео урок з цієї теми:
         https://www.youtube.com/watch?v=Ns7P_lZaQiE&feature=youtu.be
          3. Замалюйте  у  зошит  схематичне  зображення  гриба та форм  бактерій.
        4. Цікавинки:
      Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст.
2. Виконати  письмово завдання № 6, 7, стор. 156.
Бажаю вам успіхів!

Немає коментарів: